Brexit onderhandelingen + Covid19: Een update

Image

Afgelopen zondag is de deadline die gesteld was door  het Europese Parlement voor het bereiken  van een handelsakkoord tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk verlopen. Helaas zijn de onderhandelaars niet tot een overeenkomst gekomen.  

Er zijn nu al zoveel deadlines gesteld voor deze onderhandelingen dat wij eerlijk gezegd de tel kwijt zijn. De enige deadline die in ieder geval niet zomaar voorbij zal gaan is die van 1 januari 2021. Dat is de datum dat de transitieperiode ten einde is en het Verenigd Koninkrijk officieel uit de Europese Unie is. 

 De onderhandelingen gaan door  

Het goede nieuws is dat de onderhandelingen nog steeds doorgaan, dus een deal is wel in zicht. Het probleem is alleen wel dat als er een deal gesloten wordt deze niet door alle 27 lidstaten van de Europese Unie kan worden geratificeerd, voordat deze in werking treedt op 1 januari 2021. The Guardian schrijft over een oplossing voor dit probleem:  

There is no legal requirement in the treaties for the European parliament to hold a consent vote. The necessary steps in Brussels are for the commission to propose “provisional application” of a deal; the proposal and the draft treaty to be translated into the EU languages, although maybe not all 24; the commission proposal to be adopted by the 27 European commissioners in Ursula von der Leyen’s team; and the Council of the European Union, which represents the member states, to sign the deal. In the meantime, the EU capitals will want to take a hard look at the legal text. The process could take up to a week. The deal would then be provisionally applied on 1 January. The European Parliament could give its consent in a vote later in January.  

Lees het hele artikel hier.  

De struikelblokken zijn niet veranderd. De bevissing van de Britse wateren staat nog steeds bovenaan het lijstje. 

Volgens de BBC zijn bronnen binnen Whitehall verre van positief over de kans dat er nog een deal wordt gesloten: 

Whitehall sources have said that it is increasingly likely that the UK will emerge from the transition period without a free trade agreement with the EU.  

This will mean that, from 1 January, both sides will rely on World Trade Organization (WTO) rules to govern exports and imports. Tariffs could be introduced on goods being sold and bought, potentially affecting product prices.  

A government source told the BBC the EU was "still struggling to get the flexibility needed from member states" to make a deal possible".  

Het Verenigd Koninkrijk in isolatie door corona virus 

Het was al een uitdaging om goederen het Verenigd Koninkrijk in en uit te krijgen. Er staan lange rijen voor de grens bij havens als Calais en Dover. Veel bedrijven hebben geprobeerd om genoeg voorraden naar de goede kant van het Kanaal te krijgen om de eerste weken van januari mee af te dekken. Een mutatie van het coronavirus in het Verenigd Koninkrijk heeft deze pogingen verder bemoeilijkt. De nieuwe variant is veel besmettelijker. Veel landen hebben daarom inreisverboden afgekondigd voor reizigers komend vanuit het Verenigd Koninkrijk. Waar in landen als Nederland en België nog uitzonderingen gelden voor vrachtwagenchauffeurs heeft Frankrijk de grens met het Verenigd Koninkrijk volledig dichtgegooid voor twee dagen. Alleen trailers mogen met de boot oversteken en worden aan Franse zijde door trucks opgepikt. Hoewel chauffeurs in veel gevallen nog wel de oversteek mogen maken zullen velen er toch voor kiezen om niet met kerst aan de verkeerde kant van de grens vast te komen te zitten. Hoewel de goederenstroom niet tot stilstand zal komen leidt dit wel tot verdere complicaties van een situatie die al niet soepel meer liep. 

Brexitvoorbereidingen nog steeds op volle snelheid 

De haven van Rotterdam wacht in ieder geval niet op de uitkomst van de onderhandelingen en gaat op volle snelheid door met de voorbereidingen voor de Brexit. De haven meldt op haar website:  

In goede samenwerking bereiden Havenbedrijf Rotterdam, Douane, NVWA, Rijkswaterstaat en ferryterminals zich al ruim twee jaar voor op Brexit. Desondanks kunnen, ook bij een handelsakkoord per 1 januari, verstoringen optreden bij de ferryterminals. Het doel is om oponthoud als gevolg van extra douaneformaliteiten op Nederlandse ferryterminals met een verbinding naar het VK tot een minimum te beperken. Hiervoor zijn uitgebreide verkeerscirculatieplannen opgesteld voor de ferryhavens waar deze problematiek kan spelen: Hoek van Holland, Europoort (2x), Rozenburg en Vlaardingen. 

Alle vracht moet digitaal worden voorgemeld via het Portbase systeem en er zijn bufferlocaties gecreëerd voor vrachtwagens die de grens niet direct over kunnen en moeten wachten. Dit zijn slechts een aantal van de maatregelen. Lees het hele bericht hier.  

Get Ready for Brexit  

Customs Support is klaar Brexit. Zorg dat jij er ook klaar voor bent!. Voor meer informatie en een checklist die je kan helpen bij de voorbereidingen kijk op onze Brexit Analysis pagina.