Wie ben je?
Mijn naam is Niko Plith. Ik ben 50 jaar oud, en ik woon in de buurt van Helsinki in Vantaa met mijn vrouw en twee kinderen. Mijn dochter is 17, en mijn zoon is 15. Ik heb de afgelopen 30 jaar in verschillende functies in de logistiek gewerkt en ik vind het nog steeds de beste bedrijfstak. Ik heb verkoop gedaan, operations management en een beetje financiën, en de laatste 20 jaar ben ik algemeen directeur geweest van SA-TU Logistics in Finland. Het bedrijf heeft een afdeling logistiek en een afdeling douane-expeditie. De divisie douane-expeditie heeft zich onlangs aangesloten bij Customs Support.
Wat doet een algemeen directeur?
Het belangrijkste deel van mijn job is, als je het mij vraagt, het ondersteunen van operations. Ik zorg ervoor dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Een ander belangrijk deel heeft te maken met onze klanten. Zij moeten net zo gelukkig zijn als onze medewerkers. Ik doe ook deels verkoop en marketing en ik doe wat accountmanagement voor onze grootste klanten en onderaannemers. Ik werk ook nauw samen met onze financiële afdeling. Ik probeer zo veel mogelijk proactief te handelen, maar er is altijd een deel van de dag waar ik moet reageren op wat er gebeurt en reactief moet zijn.
Hoe ziet een typische dag eruit?
Elke dag is anders, maar er zijn een aantal terugkerende activiteiten. ‘s Ochtends controleer ik meestal de cijfers van de vorige dag om te zien of we goed gepresteerd hebben en of er niets bijzonders is gebeurd. De volgende stop is meestal mijn inbox. Ik controleer mijn e-mails en zorg ervoor dat ik reageer op dringende zaken. Mijn dagen zijn meestal gevuld met veel interne vergaderingen met het team en externe vergaderingen met klanten en onderaannemers.
Wat vind je het leukst aan je baan?
Ik hou van de uitdaging van het werken in de logistiek. Elke dag is anders, en je weet nooit wat de dag zal brengen. De uitdagingen kunnen klein of groot zijn, zoals de impact van een schip dat het Suezkanaal blokkeert of de oorlog in Oekraïne. Het is een snelle business waarin je snel moet reageren. Je kunt niet een week of zelfs een dag wachten. Ik heb mijn hele leven in de logistiek gewerkt, dus ik ken de sector, onze klanten en onze concurrenten goed. Een goede relatie met iedereen is belangrijk voor mij.
Wat is uw grootste uitdaging?
Een van de grootste uitdagingen op dit moment is het voorspellen. Het is moeilijk te voorspellen wat er de volgende maand gaat gebeuren. Dat is de laatste twee jaar moeilijker geworden, met alle verstoringen en de geopolitieke omgeving waarin we nu leven. De snelheid waarmee de wereld verandert, neemt toe en wij moeten die snelheid bijhouden. Je moet onmiddellijk reageren en niet dagen, weken of maanden wachten.
Wat doe je als je niet op kantoor bent?
Ik steun graag de sportactiviteiten van mijn kinderen. Ik ben de ijshockeycoach van het team van mijn zoon, en mijn dochter rijdt paard. Ze is gespecialiseerd in dressuur. We hebben twee paarden en een grote vrachtwagen om ze te vervoeren, en ik ben de enige met een rijbewijs om ermee te rijden, dus ik ga met haar mee naar de meeste trainingskampen en wedstrijden. Ik zie ze graag meedoen en genieten.
Ik breng ook veel tijd door met mijn lieve vrouw. We hebben een zomerhuisje in Padasjoki (Joki), ongeveer 200 kilometer ten noorden van waar wij wonen. De natuur is er prachtig en ik maak er graag een wandeling met mijn vrouw. Vissen vind ik er nog leuker, maar vertel haar niet dat ik dat gezegd heb, haha! Als de vissen die ik vang groot genoeg zijn, eten we ze op - er gaat niets boven de smaak van verse vis.
Waarom Customs Support?
We kunnen onze klanten nu internationale dekking bieden die we vroeger niet konden bieden. Het is geweldig om zo veel collega's in zo veel landen te hebben. Ik vind het leuk om kennis met hen uit te wisselen en te discussiëren over de toekomst van de verwerking van douaneaangiften. De wereld van de douane verandert en ontwikkelt zich voortdurend, dus het is geweldig om van collega's in heel Europa te leren. Zij hebben verschillende benaderingen en standpunten, die mij inspireren om onze uitdagingen op nieuwe manieren aan te pakken. Ik ben ook erg blij voor mijn team. Werken voor een internationaal bedrijf als Customs Support stelt hen in staat om internationaal te werken.
Ik kijk uit naar wat de toekomst zal brengen.