Maak Kennis Met Onze Mensen: Steven Cossaer

Operations Director, België
Image
steven cossaer

Welkom bij onze exclusieve serie "Meet the People", waarin we u meenemen achter de schermen om kennis te maken met de toegewijde mensen die Customs Support aansturen. Deze gepassioneerde professionals spelen een cruciale rol in het succes van onze missie: uw wereldwijde handel mogelijk maken.

In deze editie presenteren we u Operations Director België Steven Cossaer, die samenwerkt met onze Belgische vestigingen om ervoor te zorgen dat onze mensen de middelen hebben die ze nodig hebben, dat klanten goed worden geholpen en dat we de kwaliteit kunnen handhaven terwijl we uitbreiden.

Lees met ons mee hoe Steven zijn inzichten deelt en hoe Customs Support België na overnames tot stand is gekomen.

Wie bent u?

Mijn naam is Steven Cossaer; ik ben 41 jaar oud en ik werk al 21 jaar met het team hier in België. We zijn natuurlijk niet altijd Customs Support geweest, want we waren oorspronkelijk European Customs Agency (ECA) tot onze overname in 2018.

Mijn rol hier is operationeel directeur.

Wat doet een operationeel directeur bij Customs Support België?

Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat we alles operationeel op orde hebben. Dit betekent dat we ervoor moeten zorgen dat onze mensen de juiste apparatuur en begeleiding hebben om hun taak correct uit te voeren, dat onze processen worden gevolgd en dat onze klanten goed worden bediend.

Kortom, ik zorg er - samen met al onze teamleiders - voor dat iedereen tevreden blijft.

Wat is jouw typische werkdag?

Het hangt van de dag af, maar ik ben vooral bezig met onze medewerkers en klanten. We hebben wekelijkse vergaderingen met operationele teamleiders, die zich bezighouden met onze dagelijkse werkzaamheden en het implementeren van nieuwe klanten.

Ik neem ook contact op met onze compliance- en HR-teams, die me op de hoogte houden van aankomende wetswijzigingen, personeelsvereisten en andere overwegingen die van invloed kunnen zijn op het team.

Deze controlepunten helpen me om te zien wat we kunnen verwachten en om de werkdruk proactief aan te passen. Alle kantoren in België gebruiken dezelfde software, dus we werken samen om eventuele overbelasting van één team op te vangen.

Daarnaast werk ik ook samen met ons internationale team in Nederland.

Wat vind je het leukste aan de overgang van European Customs Agency naar Customs Support?

Nieuwe mogelijkheden. Ik werk graag en al 21 jaar met het team hier, maar de internationale capaciteit is veel groter nu we deel uitmaken van de Customs Support Group. We werken met EDI-verbindingen, interfacing en andere digitale aangifte mogelijkheden.

De verschuiving naar een meer internationale markt, met grotere klanten en een meer divers portfolio aan diensten, maakt mijn baan interessanter dan toen ik 21 jaar geleden begon.

U bent ook verantwoordelijk voor de integratie na de fusie. Hoe hebben de overnames Customs Support België veranderd?

Het team in België is heel goed samengekomen na de overname van een paar kleinere bedrijven en vorig jaar is Portmade toegetreden tot de Customs Support Group. We hebben onze krachten gebundeld in ons kantoor in Antwerpen, de directies samengevoegd en de meeste van onze mensen gemigreerd naar dezelfde systemen.

Het is een groot project geweest, maar het team heeft fantastisch samengewerkt en blijft streven naar volledige integratie.

Nu we op één plek zitten, worden ideeën makkelijker besproken en werken we ook meer met de systemen en digitale processen die we van Portmade hebben gekregen.

Wat doe je graag als je niet aan het werk bent en hoe beïnvloedt dat je werkvaardigheden?

Ik ontspan graag als ik niet aan het werk ben, lekker eten en chillen. Natuurlijk moet ik sporten om dat te compenseren, dus ik ben ook een paar keer per week in de sportschool. Ik ben meer bezig met core- en bodyweight-training dan met gewichten of cardio, maar ik ben dit jaar ook begonnen met fietsen.

De vrije tijd om van het leven te genieten en fit te blijven helpt me om een goed humeur te houden als ik aan het werk ben. Ik ben ontspannen en goedgehumeurd, dus ik kan de dagelijkse uitdagingen aan zonder overweldigd te raken.

Wat is het belangrijkste dat klanten moeten zoeken in een douanepartner?

Betrouwbare compliance: je moet er zeker van zijn dat ze altijd compliant zijn en dat ze niet falen op de moeilijkere gebieden terwijl ze goed zijn in de makkelijke dingen.

Het is heel belangrijk voor ons dat we alles correct doen en dat we de dingen niet gewoon op een of andere manier voor elkaar krijgen. We willen het beste werk leveren dat we kunnen en daar staan we voor.

Soms kan dit betekenen dat we klanten moeten voorlichten, vooral als ze na lange tijd van douaneagent veranderen. Vaak zien we dingen die verkeerd zijn gedaan en moeten we uitleggen waarom we er niet mee door kunnen gaan, ook al is het eerder zo aangegeven. We zorgen ervoor dat we die slechte gewoontes verwijderen, zodat u voortaan aan de regels voldoet.

Jullie werken met een Europees netwerk. Als je een locatie van Customs Support zou kunnen bezoeken, welk land zou je dan als eerste willen zien en waarom?

Spanje. Ik houd erg van zonnig weer en Zuid-Europese landen, dus Spanje.