Focus Op: Moerdijk

#WeAreCustomsSupport
Image
PORT OF MORDIJK

De haven van Moerdijk ligt aan een binnenwater tussen Rotterdam en Antwerpen en is een belangrijk knooppunt voor zee-, water-, spoor-, weg- en buizentransport. Lees meer over de haven in dit artikel.

De haven van Moerdijk

De haven van Moerdijk is de op drie na drukste haven van Nederland en de op één na drukste containerhaven - goed voor meer dan 19.000 banen door directe en indirecte werkgelegenheid binnen de haven. 

Dit belangrijke logistieke knooppunt faciliteert handel over zee, binnenwateren, per spoor en over de weg. Er zijn ook grote pijpleidingen die Moerdijk verbinden met de havens van Rotterdam, Antwerpen en Zeeland.

Elk jaar verwerkt de haven van Moerdijk meer dan 13,5 miljoen ton vracht, ongeveer 13.500 schepen en 500.000 TEU's (twenty-foot-equivalent units). 

De vijf havenbekkens en 26,35 km2 aan industrieterrein in de haven van Moerdijk verwerken echter niet alleen containervracht. Het gebied biedt ook onderdak aan bulk- en stukgoedbedrijven in de agrarische, chemische, bouw-, metaal- en mineralensector.

De geschiedenis van de haven van Moerdijk

De haven van Moerdijk is opgericht in de jaren 1960 en is dus jong vergeleken met naburige havens. Er werden reservoirs aangelegd in het nabijgelegen Nationaal Park Biesbosch en het zand dat uit het project werd gewonnen, werd gebruikt voor de aanleg van de dokken. 

In 1968 werd de Industrie en Haven Autoriteit opgericht door een samenwerking tussen de omliggende overheden. 

Kort daarna was Shell het eerste bedrijf dat zich in het gebied vestigde om hun capaciteit in Pernis uit te breiden. Hun eerste fabriek opende in 1973 en ze hebben vandaag de dag nog steeds een groot complex in het gebied - ondanks twee oliecrises in de jaren zeventig die de groeiplannen van veel bedrijven een halt toeriepen.

Na de oliecrises en de moeilijke economische tijden die volgden, nam de industriële groei in de haven van Moerdijk een hoge vlucht. Nu, 60 jaar later, is het een belangrijke Europese hub voor Nederland en het binnenland van Europa.

In 2017 werd de havenautoriteit een naamloze vennootschap en kreeg de haven de naam Port of Moerdijk.

Customs Support Moerdijk 

Customs Support in Moerdijk houdt toezicht op de douaneafhandeling voor alle vormen van transport die de haven binnenkomen en verlaten:

Naast deze functies verzorgt Customs Support Moerdijk ook fiscale vertegenwoordiging en oorsprongsbepalingen.

Wist je dat:

  • Het was ook de bedoeling dat BP in de jaren 1970 in de omgeving van Moerdijk zou bouwen, maar hun uitbreidingsplannen werden in de ijskast gezet vanwege de oliecrisis.
  • Moerdijk en de omliggende plaatsen liggen aan de oude Zuidelijke Waterlinie, de oudste Nederlandse verdedigingslinie. Op deze linie vind je overblijfselen van de vijf forten en 11 vestingsteden die een cruciale rol speelden bij de verdediging van het kanaal tegen zuidelijke indringers.
  • De locatie van Customs Support Moerdijk wordt ook gebruikt voor dartwedstrijden, dus veel van onze collega's zitten in het weekend weer op kantoor.

Hulp nodig bij de douane in de haven van Moerdijk?

Customs Support is er voor je. Ondersteund door onze collega's in de EU en het VK kun je op ons rekenen voor tijdige, nauwkeurige en correcte douanediensten in de haven van Moerdijk. Neem contact met ons op voor meer informatie.