Maak kennis met onze mensen: Marco Nefs

#WeAreCustomsSupport
Image
Marco in the Netherlands

In onze serie #WeAreCustomsSupport maak je kennis met de mensen achter Customs Support. We waarderen onze collega's en het werk dat ze doen. In deze serie interviewen we de mensen die altijd klaarstaan om je te helpen bij het zorgeloos importeren of exporteren van je goederen. Vandaag is het de beurt aan Marco Nefs, Coördinator Customs Control & Delivery in Nederland.

Wie ben jij?

Ik ben Marco Nefs, 33 jaar oud en werk sinds 2008 bij Customs Support. De eerste 12 jaar heb ik als declarant gewerkt in een operationeel team. Dit bedrijf is in 2015 door Customs Support overgenomen. Twee jaar geleden heb ik samen met mijn collega Miguel Navarro de afdeling CCD (Customs Control & Delivery) opgezet.

Wat doet een Coördinator Customs Control & Delivery?

We fungeren veelal als brug tussen onze sales- en operationele teams om ervoor te zorgen dat we kunnen waarmaken richting de klant wat we beloven.

De reden voor het opzetten van deze afdeling is dat de mensen op de sales afdeling niet altijd operationeel met verschillende douane systemen hebben gewerkt en nog minder met IT en de automatiseringsmogelijkheden die we tegenwoordig hebben.

Als we aan nieuwe accounts werken, kan het CCD team de juiste vragen stellen namens het sales team, zodat de stromen geanalyseerd kunnen worden en de klant een duidelijk beeld krijgt van wat we voor hun kunnen uitvoeren. Het voorkomt dat we te veel beloven en te weinig leveren of dat mogelijk problemen in het begin traject kunnen tackelen.

Hoe ziet je typische werkdag eruit?

Het grootste deel van de tijd ben ik bezig met nieuwe klanten, om ervoor te zorgen dat ik begrijp wat ze nodig hebben en dat die behoeften worden doorgegeven aan de relevante teams. Dit houdt in dat ik in het offertestadium met hen in gesprek ben en vervolgens de onboarding op me neem, zodat ze weten wie er verantwoordelijk is voor hun activiteiten.

Wat vind je het leukste aan je functie?

Het is heel divers. Ik heb 12 jaar als declarant in Operations gewerkt en het werk dat je doet is meestal hetzelfde, ook al heb je elke dag met andere goederen, klanten en mensen te maken. Nu heb ik contact met allerlei afdelingen van klanten maar ook binnen onze eigen organisatie in. Op deze manier proberen we de klant en al onze collega’s naar de meest efficiënte oplossing te werken.

CCD houdt zich meestal bezig met grotere of complexere accounts. Met wat voor soort profiel van klanten werk je?

Het varieert, maar er is een basiscontrole bij ons om te zien of een potentiële klant een product verplaatst waarvoor meer kennis nodig is om een oplossing voor te stellen.

Een recente prospect wil bijvoorbeeld pizza's vanuit Turkije naar de EU vervoeren. Het is mogelijk dat er buiten een reguliere invoeraangiftes niets anders nodig is maar als je verder denkt dan zou je kunnen weten dat er vlees of vis op een pizza zit. Dit betekent dat er dan een veterinaire controle vereist kan zijn bij het eerste grenskantoor in de EU. De klant zal moeten bevestigen of dit vervoer over zee of over de weg gaat, omdat het controlepunt voor elk type anders is. Het is gemakkelijk om de wegcontrole bij de eerste EU-grens over het hoofd te zien, wat later een groot probleem oplevert op het moment van de invoer.

Dit soort vragen zijn niet altijd het eerste waar een verkoper aan denkt, dus die controle is essentieel voor ons om ervoor te zorgen dat we vanaf het begin de juiste vragen stellen.

Als we vaststellen dat er meer inzicht nodig is, dan helpen we het verkoopteam met het orkestreren van dat voorstel en het inwerken van de klant, zodat de operatie soepel verloopt.

Het CCD team is relatief nieuw. Wat is de volgende stap?

In Nederland zijn we erg tevreden over de manier waarop deze afdeling heeft gewerkt. Het wordt steeds beter en we nemen een grotere rol aan binnen de processen voor de onboarding van klanten.

Inmiddels hebben we in elk land waar Customs Support aanwezig is een eigen CCD team welke hun nationale regels goed kent. Op deze manier kunnen we er bijvoorbeeld voor zorgen dan onze klanten in Nederland ook op een goede manier in Italië worden geholpen en andersom.

Wat doe je buiten je werk en hoe beïnvloedt dat je werkvaardigheden?

Ik ben getrouwd, heb twee kinderen van drie en vier jaar oud en er is nog een op komst. Schipperen tussen de zwemlessen, dagjes uit en andere uitjes met het gezin. Hiernaast voetbal ik nog in een vriendenteam, dit vergt af en toe heel wat vaardigheden op het gebied van timemanagement.

Wat is het belangrijkste dat een klant moet zoeken in een douanepartner?

Een douane-expediteur moet betrouwbaar zijn met zijn informatie. Dat betekent niet alleen dat ze de antwoorden weten, maar ook dat ze de juiste vragen stellen als ze het antwoord niet weten en dat ze open en eerlijk zijn over hun behoefte om een oplossing te zoeken.

Bij Customs Support zijn we heel goed in de operationele kant, maar we hebben ons inzicht in de hele organisatie ook verbeterd. Buiten het CCD team werken onze IT en compliance teams intern altijd samen met onze operationele mensen, zodat we meer kunnen doen en oplossingen kunnen leveren die goed zijn voor alle betrokkenen.

Je werkt met een Europees breed netwerk. Als je een land van Customs Support zou bezoeken, waar zou je dan als eerste heen gaan en waarom?

Ik zou La Spezia in Italië wel willen zien. Uit eerdere gesprekken lijkt het erop dat de werkwijze in Italië nog heel anders is dan in Nederland. Ook al zitten we allemaal binnen de Europese Unie is de werkwijze per land nog erg verschillend. Het is voor ons belangrijk om te weten hoe deze zaken verschillen, zodat we elkaar beter kunnen begrijpen en dit ook beter uit kunnen leggen aan onze klanten.