Maak Kennis Met Onze Mensen: Bardo Schütz

Director of Innovation
Image
Bardo Schutz

Welkom bij onze serie waarin we je kennis laten maken met de mensen die Customs Support aansturen. Deze gepassioneerde professionals spelen een cruciale rol in het succes van onze missie: jouw wereldwijde handel mogelijk maken.

In deze editie stellen we Director of Innovation Bardo Schütz aan je voor. Hij is het brein achter onze digitale douanedienst voor heel Europa.
Bardo vertelt over recente ontwikkelingen en hoe hij de digitale douane in de toekomst ziet evolueren.

Wie ben jij? 

Ik ben Bardo Schütz. Ik ben 50 jaar oud, vader van twee kinderen en verantwoordelijk voor de technologie bij Customs Support sinds ik drieënhalf jaar geleden bij het bedrijf kwam werken als CIO. 

Wat doet de Director of Innovation bij Customs Support? 

We zijn op een missie om de wereldwijde handel te ondersteunen door de douane diensten digitaal te maken. Ik houd mij bezig met de ontwikkeling van onze infrastructuur en nieuwe digitale oplossingen.  

Het is de afgelopen jaren een hele reis geweest. Brexit heeft ons zeker geholpen bij het creëren van een omgeving waarin digital-first zijn een belangrijk voordeel is, het bevorderen van onze end-to-end douaneafhandeling en EDI-verbindingsdiensten. 

Nu we blijven groeien in de EU, Zwitserland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk, is het mijn rol om ervoor te zorgen dat al onze systemen goed op elkaar aansluiten, dat onze gegevens veilig zijn en dat onze mensen veilig online kunnen werken.  

Vanuit het oogpunt van klantenservice werk ik ook samen met het team aan de ontwikkeling van ons verbeterde klantenportaal en creëren wij interfaces waarmee onze klanten meer kunnen doen binnen hun douanefunctie met behulp van hun bestaande logistieke infrastructuur.  

Hoe ziet jouw typische werkdag eruit?  

Er is geen typische werkdag. Mijn rol is vrij dynamisch in die zin dat ik kan werken aan de integratie van één van onze acquisities, het klantenportaal, een EDI-interface voor douane-entrepots, of strategieën en oplossingen kan bedenken met klanten en onze douaneconsultants wanneer zij iets nieuws willen doen. 

Wat is de volgende stap voor de digitale oplossingen van Customs Support?  

Ons nieuwe klantenportaal, inclusief de Agreement-app, is in Nederland gelanceerd, waarmee klanten al hun in- en uitklaringen, vergunningen en handelsstatistieken op één plek kunnen bekijken. Zodra we het in Nederland volledig hebben ingevoerd, zullen we het in heel Europa gaan uitrollen.  

Mijn collega's in Groot-Brittannië spelen  een essentiële rol bij het testen van onze grensoverschrijdende initiatieven. UK IT Director Ash Taylor en ik werken al enige tijd aan Intelligent Document Processing - kortweg IDP.  

IDP wordt belangrijk voor ons omdat het ons in staat stelt meer te doen met minder. Onze inklaringsagenten zijn bekwame en deskundige professionals, dus ze hoeven geen gegevens te zoeken en in te voeren - ze hoeven ze in de nabije toekomst alleen te controleren en verifiëren.  

Met IDP kunnen we douaneautomatisering en kunstmatige intelligentie in het douaneproces gebruiken om gegevens te scannen en in te voeren, zodat onze declaranten hun specialistische vaardigheden kunnen toepassen in plaats van tijd te verspillen aan handmatige invoer. Het is een compleet nieuwe manier van werken die ons in staat stelt om veel meer voor onze klanten te doen.  

Heb je altijd al in de IT en de internationale markt gewerkt? 

Ik ben lang geleden begonnen als IT-consultant, waar ik me bezighield met grootschalige implementatie van systemen voor bedrijven.  

Later ben ik gaan werken bij Douwe Egberts (Sara Lee International), binnen de fast moving consumer goods (FMCG) sector. Ik ondersteunde hen tijdens de internationale uitbreiding met hun ERP-systeem. 

Ik werkte samen met Shell aan een grote technologische uitrol in het Verre Oosten van Rusland, op een eiland genaamd Sakhalin. Dit was een heel spannend project voor mij. 

Een ander bedrijf waar ik mee heb gewerkt is Heineken, wat natuurlijk ook een bedrijf is dat zich snel ontwikkelt op het gebied van consumptiegoederen. 

Gedurende mijn tijd op deze internationale projecten was ik betrokken bij zowel de implementatie van IT-systemen als bij data-analyse. Dat is echt mijn ding. Maar tijdens dit proces heb ik ook gewerkt met verkoopsystemen, financiën, inkoop, eigenlijk alle processen. Het was heel divers.  

Wat doe je graag als je niet aan het werk bent en hoe beïnvloedt dat je werkvaardigheden?  

Ik speel graag voetbal en hockey, net als mijn kinderen. Dit jaar is het eerste jaar dat ik hun team niet coach. Het is iets wat ik heel graag met ze doe en ik heb veel geleerd van het coachen van het team, maar ze zijn nu wat ouder en spelen goed, dus ze hebben iemand anders nodig. Ik ga nu vooral kijken en aanmoedigen. 

Ik hou van koken, vooral buiten op de barbecue of in de pizzaoven. Het is een proces en het is geweldig om van het resultaat te genieten. 

Een van de dingen die me door de jaren heen hebben geholpen, is mijn interesse in talen. Ik spreek natuurlijk Nederlands en Engels, maar ook Duits, Frans, Spaans en een beetje Italiaans.  

Toen ik in Sakhalin was, sprak ik wat ik noem "taxi-russisch", in die zin dat ik kon landen op het vliegveld en mijn weg kon vinden naar het hotel, naar een supermarkt kon gaan, een koffie kon bestellen, enzovoort, maar het is niet zo geavanceerd. Gelukkig was het project in het Engels, maar een beetje Russisch spreken hielp zeker. 

Ik houd mijn talen bij met Duolingo, want je weet nooit wanneer je het nodig hebt.  

Wat is het belangrijkste dat een klant moet zoeken in een internationale douanepartner? 

Je moet iemand zoeken die op een digitale manier met je kan samenwerken, want dankzij sterk gedigitaliseerde systemen krijg je je douane-inklaringen snel, nauwkeurig en conform de voorschriften terug. Door onze digitalisering kunnen we toveren.  

Doordat we digitaal zijn, kunnen we niet alleen de  risico's verminderen, maar ook een soepele werking garanderen. Het is teamwerk van beide kanten, je kan niet zomaar dingen naar elkaar gooien en verwachten dat het werkt. 

Het is niet one-size-fits-all en ik ben erg blij dat we hebben kunnen leren van onze grote verscheidenheid aan locaties en klanten, zodat we een op maat gemaakte service kunnen bieden waarvan we weten dat die bij de klant past. 

Customs Support heeft kantoren door heel Europa. Als je alle locaties van Customs Support zou kunnen bezoeken, waar zou je dan naartoe gaan en waarom? 

Toevallig zijn er maar drie van onze landen waar ik nog niet ben geweest: Polen, Zwitserland en Spanje. Ik ga volgende week naar Polen, dus dat kan ik van mijn lijstje schrappen. 

Van de andere twee is Spanje warmer, dus ik zou Nederland waarschijnlijk in de winter willen ontvluchten om het te bezoeken. Ik zou het niet erg vinden om tegelijkertijd Italië weer te bezoeken, want daar is het erg mooi en hebben we een sterk IT team.