Maak kennis met: Declarante Renate Storm

Image

In onze nieuwe serie #WeAreCustomsSupport, laten we je kennismaken met de mensen achter Customs Support. Wij waarderen onze collega’s en het werk dat ze doen voor onze klanten. In deze serie interviewen we de mensen die altijd klaarstaan om je te helpen met het complete proces van importeren of exporteren van goederen zonder zorgen. De tweede is Customs Support  declarante Renate Storm.

Renate, vertel eens, wie ben je?

Ik ben Renate Storm. Ik ben 41 jaar en geboren en getogen Rotterdamse.

Ik werk al 20 jaar in de wereld van douane en logistiek. Eerst bij bedrijven als Burger, MOL Logistics en Ziegler. Sinds 2 jaar werk ik bij Customs Support. Eerst als consultant en nu als declarant. 

Mijn specialiteit is het classificeren van goederen en vraagstukken over BTW en invoertarieven. Daarnaast train ik collega’s en leer ik ze alles dat er te weten is over classificatie.”

Hoe ziet een normale werkdag er uit voor jou?

“Ik ben de hele dag aan het troubleshooten. Vanaf het moment dat ik kantoor binnenloop, tot het moment dat ik naar huis ga. Ik ondersteun het management met de grote stroom e-mails. Eerder in mijn carriere ben ik zelf manager geweest, maar ik zit liever dichter op het vuur, op de werkvloer, waar het gebeurt.

Hoe complexer een probleem, hoe leuker ik het vind. Dan duik ik de douanewetboeken in, om een antwoord te zoeken voor een probleem van een klant en dan een oplossing ervoor bedenken. Ik hou van uitdaging, of dat nou een complex probleem is dat tot de bodem moet worden uitgezocht of een hele grote stapel documenten die met spoed behandeld moeten worden.”

Klinkt alsof jij van een dynamische omgeving houdt

“Oh, zeker. En daar zit ik iedere dag midden in. Sommigen denken dat werken in een douaneomgeving saai is, maar daar begrijp ik niets van. Er zijn zoveel verschillende dingen waar je rekening mee moet houden. Geen dag is hetzelfde. Er is altijd wel iemand die hulp nodig heeft, of dat nou een klant is of een collega.”

Jij helpt graag anderen

Ja! Er is niets leukers dan inspringen en iemand helpen en helemaal als ze het niet verwachten. Je omgeving goed aanvoelen. Aanvoelen wanneer iemand iets nodig heeft, of dat nou op je werk, thuis, of bij vrienden is. Daar hou ik van, en ik hou er ook van als ik anderen dat zie doen.”

Is dat hoe jouw collega’s jou zien?

“Ik denk het. We werken onder hoge druk, met strakke deadlines en veeleisende klanten. Dat zijn de momenten dat ik graag een goeie grap maak. Als de druk zo hoog is, dan is het ook belangrijk om samen te lachen. Dan kun je daarna weer opgeladen verder om de deadlines te halen. Dat is precies wat het werken bij ons zo leuk maakt. Ik denk dat ieder bedrijf zo’n positieve werkomgeving nodig heeft.”

Jouw specialiteit is het classificeren van goederen. Wat is daarin het meest belangrijke voor 2020?

“Als het gaat om het classificeren van goederen is dat pro-actief zijn. Hoe eerder wij weten wat onze klanten willen importeren of exporteren, des te eerder kunnen wij kijken wat er moet gebeuren. Als je goederen correct geclassificeerd zijn, dan scheelt dat heel veel tijd bij de douane. Er moeten misschien certificaten of andere documenten worden opgemaakt om de producten te importeren of exporteren. Of er moet een vergunning worden aangevraagd. Als de documenten niet in orde zijn, blijven er containers achter op de terminal, en dat leidt tot onnodige kosten.

Zelf moeten we ook pro-actief zijn en er voor zorgen dat onze klanten goed geinformeerd zijn, over veranderingen in tarieven of classificaties bijvoorbeeld. Dat geldt ook voor het informeren van onze eigen mensen. Informatie delen, dat is het belangrijkste. Hetzelfde geldt voor het delen van kennis.”

Kennis delen?

“Ja. In de 20 jaar die ik nu al werk in de logistiek en in douane operaties heb ik heel veel geleerd. Het is zonde om al die kennis en ervaring voor jezelf te houden. Ik vind het heerlijk om mijn kennis te kunnen delen. Customs Support blijft maar groeien en dat betekent dat we steeds nieuwe mensen moeten aannemen. Het is erg leuk om hen te trainen en om ze alles te leren over het classificeren van goederen en andere douaneprocessen. Het is één van de leukste onderdelen van mijn werk.” 

En wat is de grootste uitdaging?

“Sommige klanten hebben hele specifieke vragen over douanewetgeving. Daar moet je dan heel diep induiken, in die wetten en regelgeving en de juiste vinden om de vraag te beantwoorden of het probleem op te lossen. Daar hou ik ook van.”

Waarom Customs Support?

“Iedereen mag bij ons zijn wie hij of zij is. Je bent goed zoals je bent. Iedereen respecteert elkaar. We werken allemaal hard, maar er is ook ruimte om hard te lachen. We hebben ook heel veel kennis en ervaring in ons bedrijf. Het is mooi om dat te delen en om van elkaar te leren. Daar worden we elke dag slimmer en beter van.”