Populariteit van elektrische voertuigen aangewakkerd door netto-nul-doelen
Sinds de eerste Conferentie van de Partijen (COP1), die in 1995 in Duitsland werd gehouden, hebben de leden van de Verenigde Naties gezamenlijk onderzoek gedaan naar en gereageerd op klimaatverandering.
De afgelopen tien jaar is de urgentie van het probleem erkend en zijn er toezeggingen gedaan om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
Aangezien meer dan 25% van de ecologische voetafdruk van de gemiddelde persoon afkomstig is van de auto, stimuleren regeringen hun inwoners om elektrische voertuigen te kopen door de aanschaf hiervan voordelig te maken en tegelijkertijd de bevolking te informeren over de noodzaak om over te stappen.
Bovendien kondigde de Europese Unie vorig jaar aan dat er vanaf 2035 een verbod komt op de verkoop van nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor (ICE). Fabrikanten zijn ook verplicht om hun emissies van alle nieuwe modellen tegen 2030 met 55% te verminderen (vergeleken met hun emissiegegevens van 2021).
Als gevolg daarvan zijn zowel mensen als bedrijven sneller overgeschakeld op hybride en elektrische voertuigen, waaronder substantiële investeringen in elektrische vrachtwagens door Maersk en Volvo, die deze maand aankondigden dat ze hun belofte uit 2022 om in het vierde kwartaal van 2023 te beginnen met het elektrificeren van hun wagenpark, zullen waarmaken.
De verkoop van EV-voertuigen stijgt explosief
In 2021 exporteerde de Europese Unie voor ongeveer 42 miljard euro aan hybride en elektrische auto's, bijna een stijging van 800% ten opzichte van 2017. De import steeg in dezelfde periode met meer dan 400%.
Wanneer je alleen kijkt naar volledig elektrische voertuigen, steeg de waarde van deze voertuigen die in de EU werden geïmporteerd met meer dan 2400% - de grootste stijging voor één enkel voertuigtype. Ondertussen zagen niet-plug-in hybride voertuigen de grootste groei in de export met een toename van 5000%.
Let op: deze statistieken zijn alleen van toepassing zijn op personenauto's met de volgende codes:
- Volledig elektrisch: 87038010, 87038090
- Plug-in hybride: 87036010, 87036090, 87037000
- Niet plug-in hybride: 87034010, 87034090, 87035000
In het Verenigd Koninkrijk is de verkoop van elektrische voertuigen ook aanzienlijk gestegen, met ongeveer 311.500 verkochte elektrische en hybride voertuigen in 2021, vergeleken met een geschatte 48.170 in 2017. Dit suggereert een groei van bijna 550%.
Als je de twee voertuigtypes vergelijkt op Statistica, steeg de verkoop van hybrides met meer dan 270%, terwijl die van volledig elektrische voertuigen steeg met meer dan 1100%!
De verkoop van elektrische auto's overtrof eind 2022 voor het eerst ook de verkoop van dieselauto's in het Verenigd Koninkrijk, een duidelijk teken dat de trend doorzet.
Wat zijn de douane-uitdagingen voor fabrikanten van elektrische auto's?
Preferentiële oorsprong
Als onderdeel van hun beloftes om de co2-voetafdruk van de autofabricage te verminderen, zijn het VK en de EU een gefaseerde verhoging overeengekomen van het vereiste samenstellingspercentage om aanspraak te kunnen maken op de preferentiële oorsprong van auto's.
Op dit moment moet 40% van de onderdelen van elektrische voertuigen afkomstig zijn uit de EU of het VK (afhankelijk van de richting waarin je handelt), wil de importeur aanspraak kunnen maken op preferentiële oorsprong. Dit moet echter stijgen naar 55% in januari 2024 en 55% in januari 2027.
Als autofabrikanten niet in staat zijn om problemen met de supply chain rond de binnenlandse productie van onderdelen op te lossen, dan kunnen de nieuwe regels van preferentiële oorsprong de kosten voor onderdelen verhogen. Deze zullen uiteindelijk worden doorberekend aan de consument, wat contraproductief zal zijn voor de doelstellingen.
De EU en het VK hebben onlangs de besprekingen over deze kwestie heropend om oplossingen te zoeken die de industrie ondersteunen en tegelijkertijd doorgaan met de noodzakelijke verhogingen.
Geld verspillen aan invoerrechten
Veel fabrikanten importeren onderdelen uit andere landen en betalen invoerrechten op elk onderdeel van de aangiftes. Er zijn echter manieren om deze heffingen op te schorten of te elimineren om jouw cashflow en marges te verbeteren.
Actieve veredeling, douane-entrepots, het betrekken van onderdelen uit een preferentieel land en andere taken op het gebied van invoerrechten kunnen jouw bedrijf helpen om de kosten te verlagen, waardoor je beter kunt concurreren op de internationale markt.
Onjuiste classificatie
Om de supply chain te optimaliseren, is het van essentieel belang dat jouw goederen correct worden geclassificeerd. Zonder de juiste HS-code betaal je mogelijk meer douanerechten dan nodig is of loop je speciale procedures mis, zoals actieve veredeling.
Je zou ook de kans kunnen missen om een verandering van oorsprong aan te vragen voor een onderdeel als de voorwaarden anders zijn, wat essentieel is voor fabrikanten van elektrische auto's die in het buitenland willen verkopen.
Wil je de inklaring van je elektrische auto superchargen?
Customs Support biedt specialistische expertise in heel Europa. Onze customs consultants helpen fabrikanten bij het in kaart brengen van goederencodes, het verkrijgen van vergunningen voor specialistische douaneprocedures en het benutten van allerlei douanefuncties om jouw processen te stroomlijnen.
Neem contact met ons op voor een Customs Quick Scan en ontdek hoe we je vandaag nog kunnen helpen.