De automotive-industrie is meer dan alleen auto's en andere voertuigen
Hoewel auto's internationaal worden verkocht, is dit maar een klein deel van hoe de auto-industrie werkt met betrekking tot douanediensten. Het grootste deel van wat we bij Customs Support doen, heeft betrekking op de momenten voor en na de assemblage van het voertuig.
Customs is belangrijk tijdens de productie, omdat de kosten van elk onderdeel kunnen worden beïnvloed door de HS-classificatie, preferentiële oorsprong of de toepassing van een actieve veredelingsprocedure.
Hetzelfde geldt voor de internationale verkoop van reserveonderdelen, maar er kunnen ook verschillende regels worden toegepast afhankelijk van de assemblagefase waarin de reserveonderdelen zich bevinden en de bijbehorende HS-codewijzigingen.
Alles bij elkaar kan één autobedrijf te maken krijgen met 1000 variabelen en het is dan ook niet eenvoudig om het goed te doen. Zonder een ervaren douaneconsultant die jouw supply chain optimaliseert, kunnen de kosten snel oplopen voor jou en je klanten.
Het probleem met supply chains voor de auto-industrie
Een van de meest voorkomende problemen die we tegenkomen als we beginnen te werken met een nieuwe klant in de auto-industrie is dat ze beperkt worden door hun distributiebedrijf.
Er wordt in die gevallen dan wel gezorgd voor de logistiek en het transport, maar er is een gebrek aan diepgaande kennis van douaneprocedures, waardoor je geen geld kunt besparen met efficiënt (invoer)rechtenbeheer.
“We zien ook gevallen waarin (een deel van) een procedure in een bepaald land is toegepast, omdat de ene procedure daar wellicht voordeliger is, terwijl de andere procedure elders wellicht geschikter is.
Ook komt het voor dat een potentiële klant meerdere vestigingen heeft, maar met verschillende bedrijfs- en voorraadsystemen die niet geïntegreerd zijn. Digitalisering is belangrijk in de auto-industrie, omdat het je bedrijf tijd en geld bespaart en risico’s indamt op meerdere gebieden.
De auto-industrie en de douanevereisten zijn altijd in ontwikkeling, afhankelijk van wat er in de markt gebeurt, de nieuwste technologie en - meer recent - de strengere normen die door overheden zijn ingesteld vanwege de klimaatverandering.
De assemblage van elektrische voertuigen is anders dan bij verbrandingsmotoren, maar wat we hebben gezien is dat aanbieders van autologistiek het in hetzelfde systeem proberen in te passen. Dit is niet omdat ze zich verzetten tegen verandering; het is te wijten aan het gebrek aan interne gespecialiseerde kennis.
Specificaties van computerchips, API-vereisten en andere variabelen op zowel nationaal als EU-niveau zijn allemaal dingen om rekening mee te houden, maar dit is moeilijk te weten als je alleen naar een HS-code kijkt.
Voor bedrijven die zich proberen aan te passen, is het makkelijk om het overzicht te verliezen. Stel je voor dat honderden verschillende onderdelen via verschillende havens bij meerdere douane-entrepots aankomen, elk met hun eigen regels. Je hebt al die informatie nodig om beslissingen te nemen.
Hoe Customs Support autobedrijven helpt
Om het maximale uit jouw supply chain te halen, is meer nodig dan diepgaande douanekennis van de automobielsector. Je hebt een partner nodig die een digital-first benadering van douane hanteert, zodat je je kunt aanpassen aan het steeds veranderende douanelandschap.
Het is ook belangrijk dat ze begrijpen hoe de auto-industrie groeit en hoe ze inzichten kunnen gebruiken om je te helpen cruciale beslissingen te nemen binnen een gunstig tijdsbestek.
Je moet ook in staat zijn om te reageren op onvoorziene omstandigheden wanneer geplande wijzigingen worden verschoven of opgeschort, zoals de wijzigingen in de preferentiële oorsprong voor EV-voertuigen.
De basis
Het eerste wat we doen, na onze kennismaking, is een quick scan om vast te stellen wat je verhandelt, waarvandaan en waarheen. Op basis daarvan stellen we een risicoprofiel en een master data sheet op waarmee we een actieplan kunnen implementeren.
Als je geen master data sheet hebt, is het voor ons een belangrijke taak om er een te maken. Het is niet eenvoudig om een overzicht te hebben van duizenden artikelen in meerdere magazijnen, vooral niet als ze overlappende overwegingen en bindende tariefprotocollen kunnen hebben.
Bovendien helpen we je bij het implementeren van functies die helpen om deze gegevens compleet en up-to-date te houden, zoals EDI-verbindingen en training voor personeel.
Wij beantwoorden alle belangrijke vragen over classificatie en oorsprong, of het nu gaat om het verkrijgen van de juiste gegevens van leveranciers of om ervoor te zorgen dat je de juiste exportoorsprongsverklaringen op je verkoopdocumenten vermeldt.
Op weg naar een hoger niveau
Vanuit een solide basis kunnen we gaan kijken naar gespecialiseerde processen zoals AVS (Actieve Veredeling Schorsing) en de administratie van douane-entrepots. Met name AVS is essentieel voor de auto-industrie en de douane.
We helpen je met het verkrijgen van douanevergunningen en werken samen met je aan je AEO-certificering als je deze nog niet hebt, zodat je kunt profiteren van het feit dat je een bedrijf bent dat door de autoriteiten wordt vertrouwd.
Zodra we je processen hebben gestroomlijnd en een goed douanemanagement hebben ingevoerd om geld te besparen, kunnen we je helpen om met vertrouwen groeiende markten te verkennen.
Advies nodig over de auto-industrie en inklaring?
Customs Support is er voor jou. Wij hebben ervaring met het toezicht houden op multinationale supply chains binnen de sector en hebben douaneadviesdiensten en activiteiten in meer dan dertien landen in de EU en het VK.
Als specialisten op het gebied van de auto-industrie en douanediensten kunnen onze experts je helpen jouw processen te optimaliseren met IT en training,en optimaal gebruik te maken van douanefuncties die je geld besparen. Neem vandaag nog contact met ons op voor een quick scan.