De transitie-deadline is verstreken. Wat nu?

Image

1 juli was de deadline voor het aanvragen van een extensie van de transitieperiode voor het Verenigd Koninkrijk. Die deadline is nu verstreken en het Verenigd Koninkrijk heeft geen verlenging aangevraagd. Nu staat niets een definitief vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie in de weg. De grote vraag is hoe zij nu vertrekken.

A Deal or Not a Deal, That is the Question.

De onderhandelingen over het handelsverdrag tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie zijn nog steeds in volle gang. Het is inmiddels vier jaar geleden dat het Verenigd Koninkrijk het besluit nam om de Europese Unie te verlaten, maar een handelsverdrag is voorlopig nog niet in zicht.

De grootste issues waarover nog steeds wordt onderhandeld zijn de visrechten, de wijze waarop geschillen zullen worden opgelost en een eerlijk speelveld op het gebied van bijvoorbeeld sociale-, arbeids- en milieuvoorwaarden. 

De onderhandelingen zullen de komende maanden in intensiteit toenemen en dat is ook hoognodig.

De tijd is bijna om

Hoewel het Verenigd Koninkrijk pas op 31 december van dit jaar de Europese Unie definitief verlaat, ligt de datum dat de partijen tot een verdrag moeten zijn gekomen veel vroegen. Die datum, hoewel dat niet officieel is afgesproken, ligt ergens halverwege oktober. 

De twee en een halve maand die dan nog overblijven hebben beide partijen nodig om het verdrag geratificeerd te krijgen. Dat betekent dus dat alle 27 overgebleven EU lidstaten het verdrag dat de onderhandelaars van de EU en het Verenigd Koninkrijk hebben gesloten moeten goedkeuren. In de meeste gevallen kan dit gedaan worden door de verschillende regeringen, maar in sommige gevallen is er ook goedkeuring nodig van een parlement en dat kost nog meer tijd.

Wat als er geen verdrag is?

Als er voor 31 december geen handelsverdrag wordt gesloten verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie op basis van WTO voorwaarden. Dat betekent dat er veel heffingen en handelsbarrières zullen worden opgeworpen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU.

The BBC schreef onlangs het volgende over de WTO voorwaarden:

The WTO is the place where countries negotiate the rules of international trade - there are 164 members and, if they don't have free trade agreements with each other, they trade under "WTO rules".

Every WTO member has a list of tariffs (taxes on imports of goods) and quotas (limits on the number of goods) that they apply to other countries with which they don't have a deal. These are known as their WTO schedules.

The average EU tariff is pretty low (about 2.8% for non-agricultural products) - but, in some sectors, tariffs can be quite high. Under WTO rules, cars would be taxed at 10% when they crossed the UK-EU border after the end of the transition period. And agricultural tariffs would be even higher, rising to an average of more than 35% for dairy products.

Wat is het Verenigd Koninkrijk van plan?

De BBC gaat verder met een uitleg van welke heffingen het Verenigd Koninkrijk van plan is in te stellen voor landen waarmee ze geen verdrag hebben:

The UK has released details of the tariffs it will charge from January 2021 to countries with which it does not have a free trade deal (which could of course include the EU).

...

But the government is removing all tariffs below 2.5%, which it refers to as "nuisance tariffs". It is also cutting back on the number of different tariffs applied. So, some of the tariffs the UK has been charging as part of the EU will disappear - in areas, for example, where there isn't that much domestic UK production that needs protecting.

It means that 47% of all products will have zero tariffs, compared with 27% when in the EU. Among the biggest tariff cuts will be types of preserved mushrooms, which will have their tariffs cut from 18.4% to zero and yeast, which will have its tariff cut from up to 14.7% to zero.

Lees het hele artikel van de BBC hier.

De grens over? Check!

Als de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk niet tot een deal komen is de grootste uitdaging het aantal grenscontroles die dan worden ingesteld. Dat gaat bedrijven veel tijd en geld kosten. 

Het Verenigd Koninkrijk heeft al aangegeven dat het van plan is om grenscontroles langzaam in te voeren gedurende een periode van vijf jaar, zodat bedrijven de kans krijgen om hun processen daar op aan te passen. Ook als er wel een verdrag komt zullen er controles zijn aan de grens, maar zonder verdrag zijn dat er vele malen meer.

Bereid je voor

Het is heel erg belangrijk om niet tot het laatste moment te wachten om je voor te bereiden op wat komen gaat. Volg onderstaande checklist:

Registratie: Registreer je onderneming bij de douane autoriteit in jouw land, om met niet-EU landen te kunnen handelen. Vraag een EORI nummer aan.

Training: zorg er voor dat je personeel op de hoogte is van de nieuwe situatie en bereid ze er goed op voor

IT systemen: zorg dat alle IT systemen up to date zijn

Autorisaties: Zorg dat alle autorisaties geregeld zijn die nodig zijn voor speciale procedures, zoals opslag of het verwerken van goederen met een specifieke toepassing AEO: Een AEO certificaat maakt het handelen met derde landen veel gemakkelijker

Overleg met een expert: zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent van alle Brexit-aspecten en hoe die de bedrijfsvoering kunnen beïnvloeden.

Take the Load off Your Mind

Of je nu je werknemers wil trainen, ondersteuning wil bij het verkrijgen van bepaalde autorisaties, of hulp wil bij het aanvragen van een AEO-certificaat, advies wilt over de voorbereidingen, of gewoon een vraag hebt, onze ervaren specialisten zitten voor je klaar. Neem nu contact met hen op. Take the load off your mind.

Blijf op de hoogte

Volg vooral onze nieuws pagina en onze LinkedIn pagina. Je blijft dan op de hoogte van alle ontwikkelingen op het gebied van Brexit en ander nieuws dat impact heeft op de wereldhandel.