COVID: De impact op fruithandel

Image
fresh fruit and veg

Kevin van den Berg is teamleider bij Customs Support. De afdeling waar hij werkt is gespecialiseerd in groente en fruit. Zij ondersteunen importeurs en exporteurs als het gaat om douanezaken, zoals bijvoorbeeld het opmaken van documenten en certificaten. Ook zijn zij vaak de schakel tussen de importeurs en exporteurs en de douane. Ik sprak hem naar aanleiding van het artikel van AGF.nl, waarvoor hij geïnterviewd was. 

Jij werkt momenteel ook vanuit huis?

“Zeker. Ook mijn team werkt zoveel mogelijk huis. Wij merken dat onze klanten dat ook doen en ook aan de kant van de douane wordt er veel thuis gewerkt. Veel van de douaneprocessen verlopen digitaal en daardoor kan dat nu ook. Je merkt wel dat mensen soms minder goed bereikbaar zijn. Het is dan lastiger om contact te krijgen met de douane als er vragen of problemen zijn. In de huidige situatie is dat niet anders, hoewel het voor vertraging kan zorgen bij de afhandeling, gaat het tot nu toe goed, ook al heeft de douane afgeschaald. Met name de handmatige processen kunnen voor vertraging zorgen als de douane verder afschaalt.”

Is dat alleen in Nederland?

“Wij hebben kantoren verspreid over Europa en wij houden onderling continu contact over de situatie. Van collega’s in Duitsland, België, Engeland en Polen horen wij dat het tot nu toe meevalt met de invloed van corona op de vlotte afhandeling van de zendingen. De eerste problemen hebben vooral oorzaken die buiten Europa liggen, waar we hier wel de effecten van merken.”

Kun je een voorbeeld geven?

“We merken dat de douane in Peru en Zuid-Afrika ook heeft afgeschaald en zelfs zover dat preferentiële bescheiden niet meer worden aangemaakt. Op zich is dat niet direct een probleem, want het fruit is wel in te voeren tegen het preferentiële tarief. Het kan later alsnog een groot issue worden. Wij kunnen de aangifte gewoon doen, maar moeten de originele bescheiden wel binnen 17 weken overhandigen aan de douane. Lukt dat niet, dan krijg je alsnog een naheffing van de invoerrechten. Wanneer je hiervoor kiest moet je als importeur hierover goede afspraken maken met de leverancier in  het land van oorsprong.

Eén van de maatregelen die de Douane in Nederland heeft genomen, is dat certificaten van herkomst en oorsprong tijdelijk ook digitaal mogen worden aangeleverd, bijvoorbeeld als pdf. Wel moet je de originele certificaten in huis hebben, voor eventuele controles later, maar je hoeft ze tijdelijk niet vooraf te overhandigen. Voor de volledigheid, dit geldt voor certificaten goederenverkeer EUR.1, certificaten goederenverkeer EUR-MED, certificaten van oorsprong FORM A en ATR-certificaten.

Een ander probleem dat we zien heeft minder met douane te maken. Groente en fruit komt in reefers, koel-containers, naar Nederland. Mango’s uit Peru, avocado’s uit Chili, aardappelen uit Israël. En die reefers zijn nu juist het probleem. Door corona zijn de goederenstromen verstoord. Veel reefers staan in China en niet in de landen waar nu juist het groente en fruit klaar is om verscheept te worden.”

Zijn er ook voordelen?

“We merken dat het aantal fysieke controles bij de douane is afgenomen en dat heeft een positief effect op de logistieke processen. Fysieke controles kosten tijd en die bespaar je nu.

Verder zijn onze processen zoveel mogelijk gedigitaliseerd en afgestemd op de systemen van de douane. Dat voorkomt ruis en maakt de overdracht van gegevens, documenten en communicatie soepel. Wij investeren al jaren in digitalisatie en systemen en daar plukken we nu de vruchten van.”

Wij helpen je graag

Heb je vragen over de import of export van groente en fruit, of andere goederen. Neem dan gerust contact op met Kevin, of één van onze andere specialisten. Zij helpen je graag.