Een review van een klant: Koornstra & Co

Een review van een klant: Koornstra & Co

Douaneaangiften beheren voor Knoflook & uien.
Image
Garlic Cloves behind a teal overlay

Wat zijn de unieke uitdagingen van het werken met beperkt houdbare goederen als je aan douane denkt? Wij spraken met Koornstra & Co om hier achter te komen;

Wat doet Koornstra & Co?

Koornsta is een importeur en exporteur van groente en fruit. We zijn in staat om binnen ons marktgebied op het juiste moment de goederen te leveren waar ze nodig zijn. Daar ligt onze kracht omdat we makkelijk kunnen inspelen op de wensen van de klant.

Waar ben jij verantwoordelijk voor bij Koornstra & Co?

Ik ben controller en ik stel voor een deel van de werkmaatschappij maand en jaarcijfers op. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor allerlei andere vraagstukken die zich voordoen op financieel gebied.

Ben je ook verantwoordelijk voor het contact met Customs Support?

Nou, wat wij doen met Customs Support zijn inklaringen van knoflook die vanuit China wordt geïmporteerd. Ik houd me bezig met de knoflook import om dit administratief goed te verantwoorden in ons systeem. Dit is iets bewerkelijker dan een standaard inkoop en verkooporder. Dat is een van de vraagstukken waar ik het zojuist over had.

Wist je dat wanneer je goederen wilt importeren van buiten de Europese Unie, je een certificaat van oorsprong nodig hebt? De producent of exporteur van de goederen maakt meestal het certificaat van oorsprong. Dit wordt vervolgens geautoriseerd door de kamer van koophandel van het land waarin de goederen zijn geproduceerd of verkregen.

Hoe is Koornstra bij Customs Support terecht gekomen?

Wij waren al klant bij Comex (Nu Customs Support Kapelle) die onderdeel is geworden van Customs Support. Dat was eigenlijk al voordat ik hier in dienst trad. We zijn bij Comex uitgekomen via de Denimpex uit Amsterdam. Dat is ook een klant van Customs Support en omdat wij de import van knoflook samen met Denimpex doen zijn wij bij Comex terecht gekomen.

Hoe is het contact met Customs Support?

Voorheen had ik contact met Ronald de Troije. Die is ons helaas ontvallen. Nu heb ik heel veel contact met Anemarie van der Jagt en dat loopt super goed. Wanneer ik haar bel of haar een mail stuur dan heb ik meestal binnen een paar uur al antwoord, dus dat bevalt me goed.

Bij Customs Support werken we met een fusie- en overnamestrategie zodat we in heel europa experts klaar hebben staan die jou kunnen helpen. Sinds 1999 zijn we enorm gegroeid. Op dit moment hebben we meer dan 1.500 douane experts die het mogelijk maken en ervoor zorgen dat jouw goederen zonder problemen of vertraging geleverd kunnen worden.

Naast het importeren van knoflook maken jullie nog vaker gebruik van de diensten van Customs Support?

Wij importeren ook nog in de periode mei tot en met augustus uien vanuit Egypte. Dat wordt ook door Customs Support voor ons ingeklaard.

Hoe verloopt de samenwerking tot nu toe?

Ja prima, af en toe zijn er wel kleine zaken die anders kunnen, maar dat kan overal gebeuren. Dat is echt niet heel bijzonder.

Hoe is de service van Customs Support?

Nou moet ik zeggen dat we weinig contact hebben met Customs Support. We ontvangen alleen een factuur inclusief inklaringsdocumenten. Het hele voortraject wordt door Denimpex voor ons gedaan. Denimpex en Customs Support hebben veel contact met elkaar. Alle in te klaren partijen worden door Denimpex aan Customs Support opgegeven. Het enige wat wij van Koornstra doen is de factuur van Comex ontvangen en betalen. Dus echt een hele nauwe samenwerking tussen Koornstra en Customs Support is er niet.

Wat zouden verbeter punten kunnen zijn voor Customs Support?

Het komt zelden voor dat er een fout wordt gemaakt waarbij verkeerde goederen worden ingeklaard of met een verkeerd referentienummer. Dat zijn incidenten. Als dat één keer in een jaar is dan heb je het wel gehad. Wat dat betreft ben ik daar gewoon heel positief over.

 

Heb je hulp nodig bij het inklaren van unieke goederen? Neem vandaag nog contact met ons op om te zien of we je kunnen helpen.