Brexit Team Leader Miguel Navarro

Image

In onze serie #WeAreCustomsSupport, laten we je kennismaken met de mensen achter Customs Support. Wij waarderen onze collega’s en het werk dat ze doen voor onze klanten. In deze serie interviewen we de mensen die altijd klaarstaan om klanten te helpen met het complete proces van import en export. Deze keer is het de beurt aan Customs Support Brexit Team Leader Miguel Navarro.

Miguel, vertel eens, wie ben je?

“Ik ben Miguel Navarro. Ik ben 42 jaar, getrouwd en heb twee prachtige dochters. 

Ik werk al 23 jaar in de wereld van de douane. Na mijn start als declarant ben ik manager operations geweest en team leader. Sinds afgelopen augustus leid ik het Customs Support Brexit Team.”

Customs Support Brexit Team. Wat doen jullie?

“Het Brexit team houdt zich bezig met de impact die de Brexit heeft op Customs Support en op onze klanten. Veel bedrijven hebben op dit moment geen douanedocumenten nodig om goederen te verschepen van of naar het Verenigd Koninkrijk. Dat gaat veranderen na de Brexit.  Aan de ene kant zorgt mijn team dat deze bedrijven gewoon door kunnen gaan met zaken doen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk als de transitieperiode voorbij is op 31 december. Aan de andere kant kijken we ook naar de impact op Customs Support. We proberen een overzicht te krijgen van wat onze klanten nodig hebben vanaf 1 januari. Omdat we nu geen documenten opmaken voor zending van en naar het Verenigd Koninkrijk hebben we nog geen volledig beeld van het totale volume. We werken nauw samen met onze klanten om dit te inventariseren en er voor te zorgen dat onze organisatie klaar is voor het extra werk dat gaat komen.” 

Hoe ziet een normale werkdag er uit voor jou?

“Normaal? Mijn dagen zijn heel gevarieerd, maar het centrale thema is toch vooral de Brexit. Ik heb veel meetings en gesprekken met collega’s klanten en overheidsdiensten in Nederland en andere landen in Europa.

De uitdagingen waar ik mee te maken heb kunnen zowel groot als klein zijn. Het kan op operationeel niveau zijn, maar ook op tactisch of strategisch niveau.”  

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Ik hou echt van de douanewereld. De diversiteit, het is erg dynamisch. Ik heb contact met heel veel collega’s en klanten. Mensen op veel verschillende niveaus in al die organisaties en samen werken we aan oplossingen voor al hun uitdagingen. Als zij blij zijn, ben ik blij. En ik leer elke dag weer nieuwe dingen.” 

En wat is de grootste uitdaging?

“Iedereen op één lijn krijgen is een grote uitdaging. Samen met mijn team ben ik verantwoordelijk voor het faciliteren en coördineren van alle Brexitprocessen op al onze vestigingen. Een andere uitdaging is dat we nog steeds niet precies weten wat er te gebeuren staat. De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk zijn nog steeds aan het onderhandelen. Aan Europese zijde is alles wel duidelijk. We importeren al goederen uit derde landen. De vraag is vooral wat er gaat gebeuren aan Britse zijde.” 

En als je niet aan het werk bent?

“Eén van mijn grootste hobbies is tijd doorbrengen met mijn gezin. Ik vind het heerlijk om ze mee uit eten te nemen en samen te genieten. We hebben ook een hond. Zij houdt van lange wandelingen, net als ik. En je kan me ook regelmatig vinden bij de bouwmarkt om spullen te halen voor allerlei projecten waar ik mee bezig ben in en om het huis. ”

Waarom Customs Support?

“Ik heb een duidelijke mening en die steek ik niet onder stoelen of banken, of er nou naar gevraagd wordt of niet. Bij Customs Support wordt dat gewaardeerd. Zowel het management als collega’s luisteren naar wat je te zeggen hebt. Neem nou Brexit als voorbeeld, ik ben nu teamleider van het Brexit Team. Het is een opwindende tijd! Ik ben ambitieus en hou er van om nieuwe dingen te leren. Customs Support maakt dat voor mij mogelijk.”