Van bederfelijke waren tot hamerhaaien
Freshport is gevestigd op de Luchthaven Schiphol en is een zogeheten buitengrens inspectiepost. Het gebouw is speciaal ontworpen en opgezet om inspecties te faciliteren van bederfelijke waren en dieren die via de luchthaven in Nederland arriveren. Voordat ze geïmporteerd mogen worden dient er eerst een inspectie plaats te vinden door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA).
We werken met expediteurs die namens hun klanten bederfelijke waren en dieren naar Nederland vervoeren. Wanneer zo’n zending op de luchthaven aankomt wordt deze eerst naar onze inspectielocatie gebracht. Afhankelijk van wat voor zending het is wordt deze opgeslagen onder de omstandigheden die passen bij de zending. Zo hebben we bijvoorbeeld koelhuizen met verschillende temperatuurzones om bederfelijke goederen op te slaan.
De belangrijkste soorten zendingen die door Freshport worden afgehandeld zijn:
- Bederfelijke goederen voor humane consumptie, zoals vis en vlees
- Bederfelijke goederen niet voor humane consumptie, zoals bijvoorbeeld vaccins of sperma van dieren
- Groenten en bloemen
- Levende dieren, met name siervissen en reptielen
Levende dieren
Vooral als het gaat om levende dieren, weten we hoe belangrijk het is dat zij snel en op tijd op hun eindbestemming zijn. Ze zijn altijd goed verpakt voor transport en ze worden met zorg behandeld, maar hoe sneller ze op hun eindbestemming zijn des te sneller kunnen ze uit die transportverpakking gehaald worden.
State of the Art Faciliteiten
De steeds strenger wordende regels van de EVA (European Veterinarian Authorities) en de HACCP regels maken dat onze faciliteiten en processen aan de allerhoogste standaarden en eisen voldoen. Onze faciliteiten zijn state of the art en voldoen aan de nieuwste regels.
Hetzelfde geldt voor onze IT systemen. Hoe digitaler onze processen zijn, des te soepeler verlopen ze. Minder handmatige data input betekent minder fouten en meer tijd voor activiteiten die echt toegevoegde waarde hebben.
Hoe we werken
Om te beginnen sturen klanten ons een verzoek voor een inspectie op onze locatie. Namens hen sturen wij vervolgens een verzoek tot inspectie aan de NVWA. Vervolgens vragen we de afhandelaar om de zending bij ons af te leveren. We laten de klant weten wanneer en hoe laat de inspectie zal plaatsvinden. Als de zending door de inspectie heen komt, dan kan deze bij ons worden afgehaald.
Verhalen van de werkvloer
Mensen vragen me vaak wat de meest bijzondere dieren zijn die ik voorbij heb zien komen op onze vestiging.
“Er zijn zoveel bijzondere dieren die voorbijkomen. De meeste indrukwekkende die ik heb gezien was toch wel de zending met acht hamerhaaien. Die zaten in tanks die zo groot waren dat ze precies in een vrachtwagen passen. Dat zien we niet iedere week. Meestal zijn het siervissen. We zien ook veel slangen en andere reptielen voorbij komen. Maar goed dat die altijd volgens strenge IATA regels verpakt zijn. En dat geldt ook voor de vogelspinnen. Die zitten meestal in plexiglas doosjes. De eerste keer dat je die van zo dichtbij ziet is best eng.
Af en toe komt er wel een heel bijzondere zending voorbij. Een van mijn favorieten is toch wel de zending met luiaards. We kregen een belletje van een afhandelaar die onverwacht een zending met luiaards had. Ze vroegen ons om hulp en advies. Destijds had niemand de juiste vergunning om een inspectie van luiaards te faciliteren. We hebben toen nauw samengewerkt met de NVWA om de inspectie bij ons mogelijk te maken. We hebben op maat een proces opgezet voor de inspectie en kregen daardoor een tijdelijke vergunning.
Alle zendingen bij Freshport behandelen we met de grootste zorg. Vooral de zendingen met levende dieren. We zorgen ervoor dat alles zo soepel mogelijk verloopt, zodat de dieren zo kort mogelijk bij ons zijn. Hoe mooi en indrukwekkend de dieren zijn die we in ons gebouw ontvangen, hoe korter ze bij ons zijn, hoe fijner we dat vinden. We willen vooral dat ze snel op hun eindbestemming zijn, zodat ze zo snel mogelijk weer in vers water kunnen zwemmen, of frisse lucht kunnen krijgen en genoeg ruimte om te bewegen.”