Sven Roemen is zijn collega als inbound-planner. “Ik zorg samen met mijn collega’s voor de last mile van het transport.” Head of Operations Rob Gielen schuift aan namens Customs Support Safety om over de succesvolle samenwerking te praten.
“We importeren veel uit landen als Vietnam, Cambodja en China, maar ook uit Turkije en af en toe de Verenigde Staten. Daar hebben we, naast Oslo, ons tweede hoofdkantoor staan in Sumner in de staat Washington aan de westkust”, legt Stokbroekx uit. “Helly Hansen bestaat al vanaf 1877 en is één van de top-5 spelers wereldwijd, als het gaat om uitrusting voor outdoor activiteiten en workwear. De laatste tijd waren er periodes bij dat we jaarlijks met 30% groeiden.”
Vlak naast de terminal
Sven Roemen: “Je moet bedenken dat er vanuit ons DC in Born wekelijks ergens tussen de 100.000 en 300.000 stuks goederen vertrekken, voor heel Europa en zelfs daarbuiten.” De samenwerking tussen Helly Hansen en Customs Support Safety gaat vooral om de inkomende containers. Voordeel is dat het DC van Helly Hansen vlak naast de terminal Born ligt, waar Customs Support met het Safety-team actief is.
“Een mooie driehoeksverhouding”, vertelt Rob Gielen. “We meten de containers meteen als ze binnenkomen op de terminal. Zit er te veel gas in, dan zorgen wij dat de containers een dag later schoon zijn, zodat ze zonder vertraging door het loodspersoneel veilig gelost kunnen worden.” Communicatie is daarbij essentieel, zowel met de terminal – zodat Customs Support Safety weet wanneer containers aankomen – als met Helly Hansen. Gielen (CS Safety): “Wij moeten weten welke producten er in de containers zitten, zodat we ons meetregime hierop aan kunnen passen. Voor Helly Hansen meten we op basis van risicoanalyse, waarbij je - indien je aan bepaalde voorwaarden voldoet - niet per se iedere container meer op gas hoeft te meten. Dit zorgt er voor dat we zorgvuldig de tijd van onze specialisten voor Helly Hansen kunnen plannen”
Veilig lossen door ventilatie
Waarom het belangrijk is om de inhoud van een container vooraf te kennen, maakt Gielen duidelijk met een voorbeeld. Helly Hansen heeft als voorbeeld twee grote containerstromen: schoenen en kleding. Het risicoprofiel van een container met schoenen is vele malen hoger dan een container met kleding. En dat blijkt ook uit onze metingen die we doen. “Stel je voor dat je een schoenenwinkel inloopt. Dan ruik je van alles en dat is niet altijd goed voor je gezondheid. Die geur komt bijvoorbeeld van de lijm, waarmee de zolen aan de schoenen vast zitten gemaakt. Daarin zitten oplosmiddelen als tolueen en benzeen. Je kunt je voorstellen dat die gassen als ze zes weken in een besloten ruimte zoals een container zitten, met de zon erop, gaan broeien. Die gassen hopen zich op in de container. Voordat die containers met schoenen veilig gelost kunnen worden, moeten ze worden geventileerd. Dat doen wij voor Helly Hansen. En voor vele andere klanten in heel Nederland.”
Het van oorsprong Noorse merk haalt jaarlijks een kleine 200 containers met schoenen naar het DC in Born. Van andere producten is dat vaak een veelvoud, maar bijvoorbeeld bij kleding is het percentage afgekeurde containers – die waarvan het aandeel gassen te hoog is – kleiner. “Wij doen vrijwel alle containers per schip; misschien dat 1% per vrachtwagen gaat. Dan is het heel prettig dat Customs Support Safety een eigen ventilatiehoek heeft op de overslagterminal in Born. De communicatie verloopt ook gewoon heel gestroomlijnd”, zegt Stokbroekx.
“We kunnen op Customs Support Safety bouwen”
“Customs Support Safety is een professionele club, dat is wel duidelijk. Dat ervaarde ik ook al in eerdere functies bij andere bedrijven en dan is het mooi dat we nu weer kunnen samenwerken. De mensen zijn professioneel, maar ook op het gebied van IT zit het goed in elkaar. De systemen van Customs Support Safety konden we heel gemakkelijk integreren in ons eigen EAP-systeem”, zegt de logistics manager van Helly Hansen. Rob Gielen glimt bij die woorden. “Wat de samenwerking echt tot een succes maakt, is die driehoek tussen de klant, de terminal en onze mensen. Helly Hansen wil maar één ding: dat de container op het afgesproken tijdstip ontvangen kan worden, of die nu eerst afgekeurd is of niet. Wij moeten ervoor zorgen dat dat kan. En dat doen we.”
Sven Roemen: “Op het moment dat er bijvoorbeeld een vertraging plaatsvindt op zee, dan zoeken we rechtstreeks contact met Customs Support Safety. En die zijn dan zo flexibel dat we zo een nieuwe planning klaar hebben. Eigenlijk komt het er op neer dat we dagelijks contact hebben, al gaat het meeste natuurlijk digitaal. En dan is het fijn dat het om fijne mensen gaat waar je mee samenwerkt; dat is misschien nog wel het belangrijkst.” “Voor ons”, neemt Rob Gielen tot slot over, “is het belangrijkst dat Helly Hansen erop kan vertrouwen dat al hun containers op een veilige manier kunnen worden gelost. En dat ze ook de douane met een gerust hart toe kunnen laten om alle mogelijke controles uit te voeren.”
Wil je meer weten over Customs Support Safety? Ontdek hier hoe wij jouw processen kunnen optimaliseren en zorgen voor een veilige, efficiënte afhandeling van je goederen.