Meet Our People: Customs Support International Customs en Compliance Director Nicolas Collart

Image
Nicolas Collart

In onze serie #WeAreCustomsSupport maakt u kennis met de mensen achter Customs Support. Wij waarderen onze collega's en het werk dat zij doen. In deze serie interviewen we de mensen die altijd voor u klaar staan om u zorgeloos te helpen bij het importeren of exporteren van uw goederen. De volgende in deze serie is Nicolas Collart, International Customs and Compliance Director bij Customs Support Group.

Wie ben je?

Mijn naam is Nicolas Collart, en ik ben 35 jaar oud, geboren in België maar woonachtig in Amsterdam sinds 2019. Ik ben tweetalig opgevoed met Frans thuis en Nederlands op school. Hoewel ik uit de hoofdstad kom, heb ik economie gestudeerd in Leuven en voel ik me gemakkelijk thuis in de stad waar het Stella Artois bier vandaan komt. Behalve dat ik af en toe van een lekker Belgisch biertje geniet, ben ik er trots op dat ik kan verdedigen dat Belgische chocolade de beste ter wereld is.

Waarom ben je naar Nederland verhuisd?

Ik ben naar Nederland verhuisd, na bijna 6 jaar in Zwitserland te hebben doorgebracht voor mijn werk. Afgezien van het feit dat ik een voor de hand liggende band met Nederland heb, omdat ik al 12 jaar een Nederlandse vriendin heb, was het goed om weer dichter bij huis te komen en dichter bij familie te zijn.

Wat doet een International Customs and Compliance Director?

International Customs houdt zich bezig met het beheer van de verschillende douaneactiviteiten van de groep. Het gaat om het op elkaar afstemmen van de processen en procedures die worden toegepast in de verschillende landen waar Customs Support actief is. Hoewel we ons binnen de EU kunnen baseren op de basisregels die zijn vastgelegd in het douanewetboek van de Unie, zien we nog steeds verschillen in de praktische uitvoering en de wijze waarop deze regels worden geïnterpreteerd.

Daarnaast gaat het bij compliance om het uitvaardigen en implementeren van beleid dat ervoor zorgt dat de groep te maken heeft met één set interne regels. Last but not least gaat het om risicobeheer en ervoor zorgen dat het bedrijf altijd alles onder controle heeft.

Hoe ziet een typische werkdag eruit?

Ik kan met een gerust hart zeggen dat er niet zoiets bestaat als een typische dag bij Customs Support, maar een groot deel van mijn dag bestaat uit het leggen van contacten met onze collega's in verschillende landen en het op elkaar afstemmen van onze processen. Daarbij gaat het erom voortdurend tijd door te brengen met onze mensen om ze op de hoogte te houden van nieuwe compliance-gerelateerde onderwerpen en contact te onderhouden met onze operationele teams om te helpen bij kwaliteitsgerelateerde vragen.

 Wat vind je het leukst aan je baan?

Zonder twijfel de omgang met mensen uit verschillende landen en culturen. Ik vind het leuk om te leren van de ervaringen van onze collega's in heel Europa en die ervaringen te gebruiken om onze organisatie hopelijk elke dag verder te brengen. Sinds ik eerder dit jaar bij Customs Support ben komen werken, heb ik zoveel verschillende mensen ontmoet en iedereen is geweldig geweest. Behulpzaam, behulpzaam, deskundig, vriendelijk. En bij elke nieuwe collega die ik ontmoet, voel ik de wil om vooruit te gaan, te verbeteren en onze organisatie verder te brengen. Dat geeft me persoonlijk veel energie. 

En wat als je niet aan het werk bent?

Sport. Voordat ik naar Nederland verhuisde, speelde ik veldhockey in de hoogste divisies in België en Zwitserland. In beide landen heb ik met mijn respectievelijke teams en teamleden successen behaald door het Belgisch Kampioenschap (met KHC Leuven) en het Zwitsers Kampioenschap (met Servette HC) te winnen. Het hoogtepunt in mijn hockeycarrière kwam met het bereiken van de halve finale van de European Hockey League. Sinds mijn verhuizing naar Amsterdam ben ik lange afstanden gaan hardlopen en heb ik marathons gelopen. Hoewel ik teamsporten mis, houd ik nog steeds van competitie en mezelf pushen om nieuwe doelen te bereiken.

Is dat een eigenschap die je ook in je werk gebruikt?

Absoluut en in dat opzicht is mijn basisaanpak om proactief te zijn in de meeste dingen die ik onderneem. Uit mijn sportcarrière heb ik zowel mijn competitiviteit als mijn gedrevenheid gehaald om alles aan te pakken wat op mijn pad komt. Je kunt niet winnen door af te wachten. Je moet actief een uitdaging aangaan als je ermee geconfronteerd wordt. Je moet bereid zijn om nieuwe dingen te ondernemen als je wilt groeien als organisatie, maar ook als persoon.

Waarom Customs Support?

Ik hou van het dynamische karakter van de business. In deze nieuwe functie sta ik weer dicht bij de actie. Dicht bij dat deel van de toeleveringsketen waar dingen gebeuren. Customs Support is hier om de markt te veranderen en haar klanten de one-stop-shop te bieden die zij tot nu toe niet hadden. De Customs Broker is zo'n essentieel en integraal onderdeel van de toeleveringsketen! Het is geweldig om daar deel van uit te maken. Over de toeleveringsketen in actie gesproken! Supply chains zijn voortdurend in beweging en altijd actueel. Het gaat om meer dan alleen digitale processen. Het gaat om het verplaatsen van goederen en het mogelijk maken van wereldwijde handel.