Maak kennis met Esther Blok

Image
Esther Blok

Welkom bij onze serie waarin we je kennis laten maken met onze mensen. Deze gepassioneerde professionals spelen een cruciale rol in het succes van onze missie: jouw wereldwijde handel mogelijk maken.

In deze editie presenteren we met trots Senior HR Generalist Esther Blok, die met al onze vestigingen in Nederland werkt om ervoor te zorgen dat onze mensen tevreden zijn, het juiste salaris ontvangen en weten op welke secundaire arbeidsvoorwaarden ze recht hebben als ze bij Customs Support werken.

In dit artikel vertelt Esther over haar carrière, wat haar aantrok bij Customs Support en wat je kunt verwachten als je overweegt bij ons te komen werken.

Wie ben jij?

Mijn naam is Esther Blok. Ik kom uit Nederland. Ik ben 52 jaar. Ik woon in Schoonhoven. Dat is een klein stadje in de buurt van Gouda. Ik heb daar niet altijd gewoond, want ik ben geboren en getogen in Den Haag.

Ik heb een dochter van 31 jaar oud. Ik heb twee kleindochters, een van tweeënhalf en een van negen maanden. Op de donderdagen heb ik mijn oppasdag en dat is altijd weer een feestje. 

Ik werk nu ruim een jaar bij Customs Support Nederland als senior HR generalist, nadat ik 22 jaar bij een ander bedrijf heb gewerkt.

Wat doet een senior HR generalist bij Customs Support?

Ik coördineer alles wat te maken heeft met een HR-functie, zoals contracten, salarissen, opleidingen, pensioenen, arbeidsvoorwaarden en wetgeving en andere arbeidsregelingen. Eigenlijk is het mijn taak om ervoor te zorgen dat er goed voor onze mensen wordt gezorgd en dat we ze kunnen ondersteunen met wat ze nodig hebben om te slagen in hun rol.

Hoe ziet jouw typische werkdag eruit?

Er is nooit een typische werkdag. We hebben dertien vestigingen in Nederland en ik ga elke week naar twee van die vestigingen om met de medewerkers te praten. Vandaag ben ik bij Customs Support Venlo.

Ik spreek elke dag veel mensen, of het nu gaat om onboarding, hulp bij ziekteverzuim, het beheren van salarissen, het organiseren van leuke evenementen of het helpen van onze medewerkers met alledaagse vragen. Mijn dag staat in het teken van de mensen bij Customs Support.

Je hebt na 22 jaar je vorige werkgever verlaten om bij Customs Support te komen werken. Wat trok je zo aan om hier aan de slag te gaan?

Ik werkte bij een thuiszorgorganisatie. In mijn team zaten nog twee HR-managers en samen met een andere collega waren we verantwoordelijk voor alle HR voor meer dan 750 mensen.

Het was niet saai of oninteressant, maar na 22 jaar werd ik niet meer geprikkeld en was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Toen ik bij Customs Support kwam kijken, zag ik dat dit een bedrijf is dat volop in ontwikkeling is en waar ruimte is om te bouwen. Het management staat open voor ideeën en input en ze geven hun mensen echt de ruimte om een omgeving te creëren waarin het bedrijf kan opbloeien.

De sfeer en energie spraken me enorm aan en ik had er wel zin in om uitgedaagd te worden op het werk. Sinds ik bij Customs Support werk heb ik niet meer achterom gekeken.

Wat zijn enkele van de secundaire arbeidsvoorwaarden die mensen krijgen bij Customs Support?

Ik kan alleen voor Nederland spreken omdat er verschillende HR-afdelingen binnen de groep zijn, maar er zijn een paar dingen die ik goed vind aan onze werknemerszorgpakketten hier.

Ten eerste hebben we een bijdrage in de ziektekosten die boven op het salaris komt. Gezondheidszorg is niet gratis in Nederland en daarom moet iedereen een verzekering afsluiten. Het is fijn dat dit wordt bijgedragen zonder dat het een factor is in het salaris, zodat je niet gedwongen wordt om te kiezen bij het budgetteren.

Ten tweede is er de workshop pensioenplanning die we kunnen organiseren voor onze werknemers. Deze workshops worden aangeboden aan onze werknemers zodat ze beter weten wat ze kunnen verwachten als ze met pensioen gaan.

De cursus duurt vaak drie dagen en er is de mogelijkheid om deze samen met je partner te volgen. Als we hier met onze mensen praten, zijn ze erg blij met deze faciliteit.

Ten derde zijn er onze evenementen. We hebben een groot netwerk van mensen hier bij Customs Support en iedereen kan op afstand goed met elkaar opschieten, maar er zijn niet veel werk gerelateerde redenen om elkaar te ontmoeten. We proberen lunches en bijeenkomsten te organiseren zodat onze collega's wat tijd met elkaar kunnen doorbrengen.

Momenteel werken we met wat collega’s aan hardloopevenementen in groepsverband, als opwarmertje voor de marathon van Rotterdam in april. Een aantal collega's heeft onlangs meegedaan aan de Dam tot Damloop in Amsterdam.

Wat doe je graag in je vrije tijd en hoe denk je dat dit je werkzaamheden beïnvloedt?

Ik breng graag tijd door met mijn twee kleinkinderen en dochter, maar ik heb ook nog veel tijd voor mezelf. Ik houd van festivals, winkelen, reizen, vrienden zien en lekker eten.

Naast het bewaren van balans in mijn leven, praat ik ook voortdurend met veel verschillende mensen. Het is heel nuttig om te begrijpen hoe verschillend we allemaal zijn, zelfs binnen dezelfde organisatie. De dertien kantoren in Nederland hebben allemaal hun eigen karakter, ondanks dat ze zich in hetzelfde land en dezelfde organisatie bevinden. Dus hoe meer mensen ik ontmoet en met wie ik omga, hoe beter en leuker.

Waar moeten mensen op letten als ze overwegen om voor een bedrijf te gaan werken?

Ik denk dat je een stabiele organisatie moet vinden, een organisatie die van bovenaf goed in elkaar zit en die laat zien dat hun waarden doordringen tot de mensen die onder hun leiding werken.

Arbeidsvoorwaarden en geld zijn belangrijk, maar je vertrouwd en gewaardeerd voelen creëert een betere omgeving en zorgt ervoor dat jij en het bedrijf zich kunnen ontwikkelen. Het is zo belangrijk om je onderdeel te voelen van iets, in plaats van slechts een nummer. Ik kwam bij Customs Support terecht omdat het voelde als een leuke wereld om in te vertoeven.

Het laatste is vooruitgang, niet alleen in salaris maar ook in de ontwikkeling van vaardigheden, uitgedaagd blijven en zelfs een betere functie krijgen - als dat iets is waarin je geïnteresseerd bent. Bij bedrijven die groeien en veranderen heb je meer kans op deze mogelijkheden.

Customs Support heeft kantoren door heel Europa. Als je alle locaties van Customs Support zou kunnen bezoeken, waar zou je dan naartoe gaan en waarom?

Ik zou graag eens naar onze Italiaanse kantoren willen. Ik vind het een mooi land. Mijn dochter trouwt volgend jaar in Italië, dus ik ga binnenkort weer.

Maar elke locatie heeft zijn eigen stijl. Ik zou daarom graag al mijn collega's in heel Europa willen bezoeken om ze beter te leren kennen.