COVID: Bedrijven zoeken alternatieve bronnen

Image

China wordt wel eens de fabriek van de wereld genoemd. Die fabriek staat nu bijna helemaal stil. Veel bedrijven hebben hun productiefaciliteiten gesloten om een verdere verspreiding van het Corona cirus te voorkomen. De bedrijven die nog wel produceren hebben het steeds moeilijker om hun goederen de oceaan over te krijgen.

Vluchten gaan niet meer

Veel luchtvaartmaatschappijen zijn gestopt met vliegen op China en dat is vooral een probleem voor bedrijven die afhankelijk zijn van luchtvracht. In het ruim van passagiersvliegtuigen wordt namelijk een substantieel gedeelte van de luchtvracht vervoerd. Nu zoveel vluchten zijn geannuleerd staat vracht te wachten op vliegtuigen die niet komen.

Alternatieve bronnen

In veel markten zorgt dit voor problemen:

  • De automotive branche bijvoorbeeld: de meest autoproducenten hebben een beperkte voorraad en werken op basis van continue herbevoorrading. Dat dwingt hen nu om naar alternatieve leveranciers te zoeken buiten China, want één missend onderdeel kan het stilzetten van een hele productielijn als gevolg hebben. Hyundai bijvoorbeeld, heeft verschillende fabrieken in Zuid Korea gesloten vanwege een tekort aan onderdelen. Lees hierover mee in dit artikel in de New York Times.
  • De kledingbranche is ook met alle macht op zoek naar productiecapaciteit buiten China. Zij zijn bang voor lege winkels. China is één van de grootste kledingproducenten van de wereld. Lees hierover meer in dit artikel op QZ.
  • Winkelketens die veel artikelen verkopen die in China worden geproduceerd, zoals de Action, vrezen lege schappen. Zij hebben meestal wel meer voorraad in hun magazijnen dan de autoproducenten. Als de fabrieken niet snel weer open gaan zitten zij in April hoogstwaarschijnlijk met schappen die leeg blijven. Lees hierover meer in dit artikel op Marketwatch.
     

Wat zijn de valkuilen?

De bovengenoemde tekorten kunnen op twee manieren een effect hebben op je bedrijfsvoering:

Import: je moet nu goederen importeren van nieuwe leveranciers uit landen waar je nog niet eerder mee gehandeld hebt.

Export: je moet nu goederen leveren aan nieuwe klanten uit landen waar je nog niet mee gehandeld hebt.

  • Een EORI nummer: als je goederen wil exporteren naar buiten de EU, dan heb je een EORI nummer nodig. Je kunt hier lezen wat een EORI nummer is. We hebben ook een lijst gemaakt van websites waar je een EORI nummer kan aanvragen, als je er nog geen hebt. 
  • Vergunningen: zorg ervoor dat je weet of er vergunningen nodig zijn als je wilt importeren uit, of exporteren naar landen waar je eerder geen zaken mee deed.
  • HS-Codes: zorg ervoor dat je producten juist geclassificeerd zijn. Incorrect geclassificeerde goederen kunnen zorgen voor vertragingen, boetes en zelfs gevangenisstraf. make sure your products are correctly classified. 
  • Dual-use goederen: als de goederen die je wil importeren of exporteren kunnen worden aangemerkt als strategische- of dual-use goederen, dan is het zaak zeker te stellen dat je deze goederen daadwerkelijk mag importeren uit, of exporteren naar het land in kwestie. Ook hier is sprake van straffen als boetes en gevangenisstraf. 
  • Correcte documenten: zorg dat alle exportdocumenten in orde zijn. Fouten met documentatie leiden tot onnodige vertragingen en boetes. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor importdocumenten. 
  • Overige documenten: denk hierbij bijvoorbeeld aan de juiste Certificates of Origin.
     

Vraag het aan een specialist

Wanneer je twijfelt, of als je vragen hebt over het importeren of exporteren van je goederen, neem dan contact op met één van onze specialisten.