De groei van digitalisering en het delen van gegevens in de logistieke sector
Vooruitgang op het gebied van technologie en wereldwijde connectiviteit heeft de afgelopen tien jaar geleid tot een toenemend gebruik van digitale oplossingen binnen toeleveringsketens. Dit is niet alleen essentieel geweest voor grotere volumes fysiek verhandelde goederen, maar ook voor compliance en veiligheid bij het grensoverschrijdend verhandelen van diensten.
Met zo'n groeiende afhankelijkheid van schone gegevens zijn digitale standaarden een belangrijk onderdeel geworden van handelsovereenkomsten tussen landen. In eigen land omarmen overheden het internet van de dingen met vooruitstrevende initiatieven zoals het Single Trade Window en gecentraliseerde inklaringsprocedures in de EU.
Maar ondanks al deze innovatie vertrouwen sommige logistieke dienstverleners nog steeds onnodig op hun interne teams voor douanefuncties.
De uitdaging van het gebruik van een externe leverancier voor douaneafhandeling
Toeleveringsketens bestaan uit veel bewegende delen. Of u nu een handelaar bent die een expediteur gebruikt, of een expediteur die namens een ander bedrijf optreedt, u weet dat het een kunst is om de hoeveelheid werk te verminderen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat documenten, vrijgaven en douane-inklaringen correct worden verwerkt.
Daarom houden veel handelaren hun douanefunctie bij hun vrachtvervoerder en nemen expediteurs de douane op als secundaire, aanvullende dienst.
Maar hoe zit het als die douanefunctie specialistische aandacht nodig heeft, zoals wanneer je kijkt naar douane-entrepots of een andere vorm van diensten op het gebied van duty management?
Laat u uw geld, of dat van uw klant, op tafel liggen omdat het een extra inspanning is om een andere partij aan de vergelijking toe te voegen?
Historisch gezien zou je terecht aannemen dat het nog een stap is die je moet toevoegen met het extra risico op handmatige fouten of vertragingen. Dit is echter niet meer het geval. Met een druk op de knop kunt u uw efficiëntie verbeteren en tegelijkertijd uw risico's verminderen.
Hoe een gespecialiseerde douanepartner kan helpen
In samenwerking met uw softwareleverancier kan Customs Support ervoor zorgen dat uw systeem via een EDI-verbinding (Electronic Data Interchange) met het onze kan communiceren.
Dit betekent dat we een koppeling kunnen maken waarmee je de benodigde gegevens met ons kunt delen, zodat wij de douanefuncties voor die zending kunnen beheren.
En dat allemaal met één klik op een knop, zonder dat je handmatig gegevens hoeft in te voeren of documenten opnieuw hoeft te uploaden.
Je kunt deze verbinding gebruiken voor standaard uitvoeraangiften en invoervergunningen, of voor geavanceerdere functies waarvoor specialistische kennis nodig is. Een verbinding met uw douane-entrepot of voorraadbeheersysteem kan ons bijvoorbeeld in staat stellen om:
- Douane-entrepot vrijgeven.
- Definitieve goedkeuringen genereren voor actieve veredeling (IPR)
- Maak een T1-formulier aan tegen de voorraad voor export.
Als u een expediteur bent die geïntegreerd supply chain management gebruikt, kunnen we ook verbinding maken met uw systeem, zodat u gemakkelijk een inklaringsinstructie naar ons kunt sturen. Als douane niet uw specialiteit is, waarom dan niet meer ervaring opdoen, minder uitgeven aan havenvergunningen en uw medewerkers meer tijd geven om uw klanten te managen - allemaal met één druk op de knop.
Wilt u weten wat EDI voor uw douanefuncties kan betekenen?
Customs Support is een digital-first leverancier van douanediensten, werkzaam in 13 landen in de EU en het Verenigd Koninkrijk. We hebben meer dan 1500 specialisten die dagelijks gebruik maken van digitale douaneafhandeling en die bedrijven in heel Europa voorzien van lokale expertise, diepgaande kennis en schone service, waar en hoe ze ons ook nodig hebben. Neem vandaag nog contact op met een van onze consultants voor een quick scan.