De toekomst van Authorised Economic Operators in The Netherlands

Image
Three people sat around a laptop analyzing the screen.

Wij verwachten een aanhoudende groei van het aantal Authorised Economic Operators in Nederland, vooral omdat de Nederlandse douane zich moet concentreren op het inspecteren van zendingen die het meeste risico inhouden.

AEO-houders in Nederland zullen tijdens het inklaringsproces eerder in de groene of gele uitklaringsstrook worden ingedeeld, terwijl handelaren zonder AEO-vergunning eerder in de blauwe strook zullen worden ingedeeld vanwege het verhoogde risico op niet-naleving.

Aangezien het volume van vrachtzendingen in Nederland blijft toenemen, zal streng toezicht nodig zijn op zendingen via de blauwe laan om ervoor te zorgen dat de autoriteiten de EU kunnen beschermen tegen illegale zendingen.

Als je geen AEO-status hebt, betekent dit niet dat je als een smokkelaar wordt beschouwd. Het betekent alleen dat je bedrijf een onbekende is in de ogen van de douane, in vergelijking met een bedrijf met een AEO-status.

Bij de goederenstroom zijn betrouwbare marktdeelnemers betrokken die hun zaken op orde hebben, en daarom richt de douane zich op organisaties die minder goed lijken te presteren dan de rest. Daarom worden de in- en uitklaringsstraten toegewezen op basis van het risiconiveau van de zending in kwestie.

Wat zijn de in- en uitklaringsstraten?

Het groene in- en uitklaringsvak wordt toegewezen aan zendingen waarvan elk lid van de keten bekend is en een AEO-status heeft, zodat de verwerking gemakkelijker verloopt.

De gele lane is bestemd voor zendingen waarvoor een zekere mate van vertrouwen bestaat, zoals via het SAFE-netwerk (Safe and Secure Trade Lanes) of het CORe-netwerk (Consistently Optimized Resilient Secure Global Supply Chains), maar waarbij niet elk lid van de toeleveringsketen een AEO-licentie heeft en geverifieerd is zoals bij de zendingen waarvoor de groene lane zou worden toegekend.

De blue lane is voor zendingen die geen AEO-vergunning hebben en dus onbekend zijn bij de douaneautoriteiten. Bij deze riskantere zendingen is de kans groter dat zij voor controle worden teruggetrokken.

Naarmate de behoefte om middelen efficiënter in te zetten toeneemt met de goederenstromen en de administratieve inklaringsvolumes, zal het AEO-trustmerk aan belang blijven winnen. Als je nog geen AEO-vergunning hebt, raden wij je aan er zo snel mogelijk een aan te vragen.

Heb je vragen over AEO in Nederland?

Heb je vragen over Authorised Economic Operator in Nederland? Heb hulp nodig bij het verkrijgen van een AEO-certificaat of heb je ondersteuning nodig bij een aanvraag of AEO-audit? Neem dan contact op met een van onze specialisten.