Antwerpse haven live met gecertificeerde vracht

Image

Net als de Haven van Rotterdam [ENG], is de Haven van Antwerpen ook bezig met het digitaliseren en optimaliseren van processen. De nieuwste digitale stap die de haven gezet heeft is een verbetering van het proces om containers vrij te geven. Het huidige proces heeft een relatief hoog risico van misbruik.

Het huidige proces

Op dit moment worden containers nog vrijgegeven aan vrachtwagenchauffeurs op basis van een pincode die de chauffeurs ingeven. Deze pincode wordt naar de rederij gestuurd. De rederij deelt deze code weer met andere partijen in de keten, waarbij deze uiteindelijk bij de chauffeur terecht komt. Omdat er meerdere partijen betrokken zijn bij dit proces en de code steeds gedeeld wordt, is er een risico dat de code in verkeerde handen valt.

Het nieuwe proces

De beveiliging en de efficiëntie van het container-vrijgaveproces zijn verbeterd. Hierdoor is de kans op misbruik lager en de snelheid van het vrijgaveproces veel hoger. Het nieuwe proces heet “Certified Pick-up” (CPu). CPu is een neutraal en centraal data platform waar alle bij het importproces betrokken partijen zijn verbonden. Vanaf 1 januari 2021 is dit proces verplicht voor iedereen. Betrokkenen dienen voor 1 januari 2021 geregistreerd te zijn.

In de eerste fase gaat het platform vooral zorgen voor transparantie als het gaat om de status van de container, op basis van Bill of Lading- en containernummer. De tweede fase zal afgerond worden in het tweede kwartaal van 2021. Nxtport, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het CPu platform beschrijft het proces zoals het zal verlopen als de tweede fase is afgerond als volgt:

Ship Agent

  • Submits a Commercial Release, once the release requirements are met (eg payment by shipper)
  • Identifies who receives the first Release Right (= Release Right Owner). Identifying a Release Right Owner can be done in the same step when submitting a commercial release by indicating the ReleaseTo party OR in a later step (e.g. carrier haulage or ReleaseTo party that is unknown to the platform).
  • Can Revoke a previously given Release Right (resets to process) at any time
  • Can Block or Unblock a Release Right ( eg when agreements with the shipper are not met)
  • Can Update the release parameters (eg terminal code) of the container
  • Can delete a Commercial release (eg perished goods inside the container, agent not able to find a solution with cargo owner)

Terminal

  • The terminal will receive a commercial release right message from Certified Pick up platform when the Ship Agent has submitted it to the platform
  • Submits a Terminal Release. The terminal submits this release, combining three green lights. Three actions are available, which relate to the Green Lights:
    • Release: the container is ready for pick up
    • Scanning: the container is released from the terminal and needs to be transferred to the Border Inspection
    • Block: the container is blocked and cannot be picked up

The Terminal release is an asynchronous step and can take place at any time, even before the commercial release (even though this is highly unlikely).

The right to release a container from the terminal is given by the agent to a BCO or forwarder. They can transfer the right to a transport operator.

  • Receives a Release Right from the Ship Agent or the previous Release Right Owner
  • Can Transfer a Release Right to another party
  • Can Accept or Deny a transfer from another Release Right Owner
  • Can Revoke a previous transfer (unless it was already accepted by the new Release Right Owner)
  • Can Assign a Pick-up Right to a Driver
  • Can Revoke a previously assigned Pick up Right for as long as the container has not left the Terminal

Pick up Right Owner

Before a container can be picked up at the terminal, the identity of the person assigned to do so needs to be validated by the Certified Pick-Up backend.

Lees hier meer over dit project.

De voordelen van Certified Pick-up

Certified Pick-up heeft voordelen voor alle betrokkenen, inclusief de politie en de douane:

  • Het nieuwe proces verhoogt de operational efficiency.
  • Administratieve processen worden veel eenvoudiger.
  • Het beveiligingsniveau wordt veel hoger.
  • De doorlooptijd voor importcontainers wordt veel korter

Customs Support is een voorstander van digitalisatie

Wij zijn een voorstander van digitalisatie van zoveel mogelijk import- en exportprocessen. Wij integreren met klanten, douane autoriteiten en andere partijen om alle douane-gerelateerde import en exportprocessen zo soepel mogelijk te laten verlopen. We bieden onze klanten ook een online Customs portal. Neem gerust contact op met één van onze specialisten. Zij kijken graag met je mee hoe we jou supply chain processen efficiënter kunnen maken. Take the Load Off Your Mind!